W okresie od 29 kwietnia do 27 lipca 2025 roku Dr. Laura Domínguez Díaz z Uniwersytetu Complutense w Madrycie (Complutense University of Madrid, UCM) realizowała trzymiesięczny staż naukowy w Katedrze Analizy Rynku i Badań Marketingowych. Opiekę naukową i mentoring zapewnili Prof. dr hab. Adam Sagan oraz Dr inż. Irena Śliwińska.
Dr. Laura Domínguez Díaz jest adiunktem w Katedrze Żywienia i Nauki o Żywności na Wydziale Farmaceutycznym UCM oraz członkiem grupy badawczej ALIMNOVA – Novel Foods. Scientific, Technological and Social aspects. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na analizie chemicznej żywności pochodzenia roślinnego, żywności funkcjonalnej, suplementach diety (składniki odżywcze, związki bioaktywne), aspektach prawnych w zakresie znakowania żywności (oświadczenia żywieniowe i zdrowotne), analizie sensorycznej (hedoniczna percepcja konsumencka, neofobia żywieniowa), oraz zachowaniach konsumenckich.
Podczas stażu badawczego Dr. Laura Domínguez Díaz współpracowała z Dr inż. Ireną Śliwińską nad projektem pt. „Akceptacja innowacyjnych produktów spożywczych przez konsumentów: pomiar deklaratywny i niedeklaratywny”. Głównym celem badań jest zbadanie czynników wpływających na akceptację innowacyjnych produktów spożywczych przez konsumentów poprzez integrację deklaratywnych miar samooceny postaw, przekonań i intencji oraz ukrytych miar reakcji emocjonalnych i fizjologicznych. W badaniach zastosowano podejście mieszane, łącząc analizę sensoryczną, badania ankietowe oraz pomiar reakcji emocjonalnych z wykorzystaniem oprogramowania FaceReader. Projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Etyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W czerwcu został przeprowadzony został pilotaż, a w lipcu rozpoczęto prowadzenie badań właściwych.
Projekt jest obecnie kontynuowany w trzech krajach: Polsce (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Hiszpanii (Complutense University of Madrid) oraz Słowacji (Slovak University of Agriculture in Nitra), oferując cenne międzykulturowe spostrzeżenia dotyczące wpływu czynników społeczno-kulturowych na akceptację żywności.
Składamy serdeczne podziękowania Centrum Badań Postaw i Decyzji Ekonomicznych (CREAD, UEK) za udostępnienie oprogramowania FaceReader, a także Dr Magdalenie Adamczyk-Kowalczuk z Katedry Zarządzania Ryzykiem i Ubezpieczeń, Kierwnik CREAD oraz Dr. inż. Pawłowi Turkowi z Katedry Jakości i Bezpieczeństwa Produktów za ich cenne wsparcie i wskazówki.
Dziękujemy również wszystkim respondentom, którzy poświęcili swój czas i wzięli udział w badaniu.
															
															
															
								
		