Ułatwienia dostępu

Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych

AniaS

dr Anna Irena Szymańska

Dr Anna Irena Szymańska ukończyła studia na kierunku Zarządzanie i Marketing Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Jest doktorem nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Handlu i Instytucji Rynkowych.

Posiada bogate doświadczenie w pracy dydaktycznej i badawczej, jak również biznesowej (kilkanaście lat pracy m.in. na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych w przedsiębiorstwach sektora MŚP oraz w międzynarodowej korporacji).

Odbyła szereg naukowo-badawczych staży zagranicznych (Unîmes University, Nimes we Francji; Ural Federal University, Ekaterinburg w Rosji; Süleyman Demirel University, Isparta w Turcji; Silesian University, Opava, School of Business Administration, Karvina w Czechach; Belarusian State University, Minsk na Białorusi) prowadząc: wykłady, badania i konsultacje naukowe oraz uczestnicząc w międzynarodowych konferencjach naukowych.

W 2020 roku została laureatem konkursu MINIATURA 4 finansowanego przez NCN i samodzielnie realizowała projekt badawczy na temat wpływu pandemii koronawirusa na zachowania rynkowe młodych dorosłych (pokolenie C) w obszarze sharing economy” (DEC-2020/04/X/HS4/00515).

Była również członkiem zespołu realizującego projekt dydaktyczno-naukowy „Jestem przedsiębiorczy – innowacyjny program nauczania podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce” (POKL.03.03.04-00-156/12), a rezultatem projektów było opracowanie treści e-podręcznika dla szkół ponadgimnazjalnych, scenariuszy zajęć oraz pytań do quizu HeadMaster.

Wyróżniona została nagrodami Rektora UEK za szczególne indywidualne osiągnięcia naukowe i zespołowe osiągnięcia organizacyjne. Ponadto w 2023 roku odznaczona została Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania oraz Srebrnym Medalem za długoletnią służbę.

Od roku 2011 pełni funkcję członka komitetu naukowego corocznych, międzynarodowych konferencji naukowych z przedsiębiorczości (organizowanych przez Instytut Prawa, Gospodarki i Administracji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie), a także członka Rady Redakcyjnej czasopisma „Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi” Uniwersytetu Bitlis Eren, Bitlis w Turcji.

Ponadto pracując na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie (w latach 2011 – 2018) pełniła m.in. następujące funkcje:

  • członek Rady Redakcyjnej i sekretarz redakcji czasopisma „Przedsiębiorczość – Edukacja”,
  • członek komitetu organizacyjnego corocznych, międzynarodowych konferencji naukowych z przedsiębiorczości,
  • członek komitetu organizacyjnego corocznych, międzynarodowych konferencji naukowych z geografii ekonomicznej,
  • członek Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowej Olimpiady Geograficznej IGEO 2014,
  • koordynator merytoryczny specjalności „Przedsiębiorczość w gospodarce przestrzennej” (studia stacjonarne i niestacjonarne I stopnia),
  • członek Zespołu Kierunkowego ds. Jakości Kształcenia na kierunku „Gospodarka przestrzenna”.

Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym również trzech monografii:

  • A.I. Szymańska (2018). Działania promocyjne w kształtowaniu preferencji konsumentów, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2018
  • A.I. Szymańska, M. Płaziak (2021). Place targowe i centra handlowe: dwa oblicza współczesnego handlu w Polsce. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • M. Płaziak, A.I. Szymańska (2021). Społeczno-ekonomiczne przemiany w Nowej Hucie na początku XXI wieku. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

 

Prowadzone przedmioty:

  • Logistyczne aspekty koncepcji smart city,
  • megatrendy gospodarcze i społeczne,
  • instytucje rynkowe,
  • logistyka,
  • badanie poziomu usług logistycznych,
  • infrastruktura systemów logistycznych,
  • obsługa i zarządzanie relacjami z klientem,
  • ekonomia,
  • zarządzanie,
  • zarzadzanie projektami,
  • nowe koncepcje w zarządzaniu,
  • podstawy przedsiębiorczości,
  • przedsiębiorczość małych i średnich firm,
  • podmioty w gospodarce rynkowej,
  • gospodarka i rozwój lokalny,
  • statystyka,
  • wprowadzenie na rynek pracy,
  • podstawy marketingu,
  • badania marketingowe,
  • zachowanie nabywcy i obsługa klienta na rynku turystycznym.

 

Zainteresowania naukowe:

  • megatrendy gospodarcze i społeczne (m.in. sharing economy, smart city, nowe technologie),
  • zachowania rynkowe konsumentów (ewolucja zachowań i determinanty je kształtujące, nowe trendy w konsumpcji, psychologia zachowań konsumentów) i ich implikacje dla strategii biznesowych przedsiębiorstw,
  • przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP (nowe modele biznesowe),
  • rozwój zrównoważony,
  • komunikacja marketingowa,
  • badania marketingowe.

 

W wolnym czasie uwielbia podróże („te małe i duże”), taniec w każdej postaci, fotografowanie, teatr, książki biograficzne i medyczne.