Notka biograficzna
Dr hab. Jarosław Plichta, prof. UEK, kierownik Katedry Handlu i Instytucji Rynkowych. Absolwent kierunku Organizacja i Zarządzanie w Akademii Ekonomicznej w Krakowie (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie). Związany z Uniwersytetem od 1986 roku, jako student a od 1992 jako pracownik.
Zainteresowania naukowe
Profil naukowy i dydaktyczny Katedry Handlu i Instytucji Rynkowych w Kolegium nauk o Zarządzaniu i Jakości oraz własne zainteresowania wyznaczały od samego początku ścieżki badawcze. Dotyczą one z jednej strony problemów wymiany, w tym handlu detalicznego i usług w zintegrowanej przestrzeni tworzonej przez nowoczesne technologie. Z drugiej strony dominującym od wielu lat obszarem badań i dydaktyki jest nurt instytucjonalny, a w szczególności procesy na poziomie mikro- i mezo, związane z uwarunkowaniami zachowania podmiotów rynkowych w warunkach asymetrii informacji i niepewności w relacjach między nimi. Zasadniczym wątkiem badań jest zagadnienie kosztów transakcyjnych i wartości transakcyjnej jako przesłanki istnienia i powstawania nowych instytucji rynkowych, zapewniających efektywność procesów zarządzania i wymiany. Istotne miejsce w tym nurcie mają zagadnienia zarządzania relacjami pomiędzy interesariuszami i procesami współtworzenia wartości przez uczestników rynków dóbr prywatnych i publicznych. Realizowane od wielu lat projekty badawcze łączą w sobie podejście instytucjonalne z podejściem marketingowym wykorzystując narzędzia badań ilościowych i jakościowych.
Jestem członkiem World Interdisciplinary Network for Institutional Research (WINIR).
Zainteresowania i efekty prac badawczych potwierdza ponad 120 artykułów, rozdziałów monografii i książek w punktowanych czasopismach i wydawnictw krajowych i zagranicznych.
Posługiwaniem się językami: niemiecki – bardzo dobrze, angielski – dobrze, rosyjski – słabo.
Aktywność dydaktyczna
Jest prowadzona w ramach studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych obejmuje takie przedmioty jak: Instytucje rynkowe, Controlling marketingu i sprzedaży, Merchandising, Merchandising i zarządzanie kategorią produktów, Zarządzanie sprzedaż wielokanałową, Performance marketing, Zarządzanie działem sprzedaży, Marketing, Marketing dóbr kultury, Decyzje logistyczne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Do istotnych aktywności można zaliczyć promotorstwo kilkuset prac dyplomowych i magisterskich oraz podyplomowych oraz kilkanaście nagród Rektora za działalność naukową i organizacyjną.
Aktywność organizacyjna
Od wielu lat bardzo aktywnie uczestniczę w życiu Uczelni środowiska z nią z wiązanego. W przeszłości pełniłem funkcje kierownika Zamiejscowych Ośrodków Dydaktycznych w Tarnowie i Miechowie. Do 2008 pełnię funkcję Prezesa Zarządu Fundacji Ekonomicznej w Krakowie. Jestem członkiem: Senatu UEK, Rady Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Rady Dyscypliny Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Rady Instytutu Zarządzania, przewodniczącym Senackiej Komisji ds. Wydawnictw.
Na swoim koncie mam również koordynację i kierowanie kilkunastoma projektami krajowymi i międzynarodowymi finansowanymi z funduszy UE i programów krajowych oraz międzynarodowych.
Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym
W ponad 30 lat pracy w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie prowadziłem jednocześnie aktywną współpracę z podmiotami gospodarczymi i instytucjami sfery publicznej. Jestem autorem i współautorem wielu ekspertyz i opracowań dotyczących ekonomiczno-społecznego wpływu podmiotów sektora handlu na toczenie oraz studiów wykonalności w obszarze działalności handlowej. W okresie realizacji programów finansowanych z funduszy UE dla Polski: ZPORR i POKL pełniłem rolę eksperta i doradcy przy monitorowaniu i aplikacji kilkunastu projektów w obszarze edukacji. Współpracowałem z wieloma instytucjami na rynku szkoleniowym i prowadziłem szereg szkoleń dla przedsiębiorstw z sektora ubezpieczeń, usług dla biznesu, handlu i sektora publicznego z zakresu marketingu i sprzedaży.
Hobby: muzyka, gra na gitarze, jazda rowerem, wędrówki i żeglarstwo.