Ułatwienia dostępu

Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych

Publikacje

Publikacje
Publikacje
Publikacje

Znaczenie interesariuszy zewnętrznych w kształtowaniu doświadczeń organizacji

Redakcja naukowa Justyna Dąbrowska i Iryna Manczak

2025

Doświadczenia wynikające z relacji z interesariuszami odgrywają fundamentalną rolę w wyznaczaniu kierunków działania i rozwoju na rynku. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że doświadczenia interesariuszy są kreowane na różnorodne sposoby, a ich intensyfikacja zależy od poziomu zaangażowania poszczególnych podmiotów. Parki naukowo-technologiczne oraz muzea skansenowskie wspierają kreowanie doświadczeń poprzez organizację różnorodnych wydarzeń, szkoleń oraz spotkań networkingowych. W branży hotelarskiej wskazano, że narzędziem intensyfikującym doświadczenia z interesariuszami, kreującym zaufanie i lojalność, są standardy, które gwarantują jakość, oraz poszanowanie wartości, jaką jest ochrona środowiska. Technologie również odgrywają istotną rolę we wspomaganiu doświadczeń, przyczyniając się do budowania zaufania, dzielenia się wiedzą oraz kształtowania reputacji.

Uzyskane wyniki sugerują, że działania w zakresie budowania relacji doświadczeń nie są przypadkowe, a raczej zaplanowane i ujęte, najczęściej ujęte w strategiach czy innych dokumentach operacyjnych. Ponadto przedsiębiorstwa, które wykazują ograniczone działania w zakresie budowania relacji z interesariuszami (np. branża spożywcza), często borykają się z brakiem odpowiednich strategii, które mogłyby je opisywać i kierować organizacjami w tworzeniu wartościowych doświadczeń i relacji z interesariuszami. Doświadczenia wynikające ze współpracy z interesariuszami prowadzą także do wielu pozytywnych efektów, takich jak rozwój, pozyskanie finansowania, podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności, wymiana zasobów, zmiany w strategiach organizacyjnych oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Pozytywne doświadczenia wzmacniają reputację przedsiębiorstwa, czyniąc ją bardziej wiarygodną, stabilną organizacyjnie i odpowiedzialną społecznie. Mogą prowadzić do większej wzrostu lojalności i lepszych wyników biznesowych. Co więcej, doświadczenia – również te o zabarwieniu negatywnym – mogą konstruktywnie wpłynąć na politykę, decyzje czy strategie organizacyjne. Przykładem takich doświadczeń posłużono się w rozdziale omawiającym przemysł ciężki, w którym krytyka ze strony innego kraju, czy organizacji ekologicznych doprowadziła do zmiany polityki środowiskowej i kierunków działania.

Podsumowując, należy stwierdzić, że doświadczenia wynikające z relacji z interesariuszami są nie tylko kluczowe dla bieżącego sukcesu organizacji, ale także wyznaczają kierunki jej przyszłego rozwoju, wpływając na wszystkie aspekty jej funkcjonowania, również w kontekście koncepcji ESG. To wskazuje, że doświadczenia wzbogacają organizacje o wiedzę, dzięki czemu mogą one uczestniczyć w procesie ciągłego uczenia się i doskonalenia, co jest cechą charakterystyczną współczesnych organizacji funkcjonujących w gospodarkach opartych na wiedzy. Ponadto te doświadczenia sprzyjają innowacyjności i adaptacyjności, umożliwiając organizacjom utrzymanie konkurencyjności na szybko zmieniającym się rynku. Wykorzystując wgląd interesariuszy, organizacje mogą lepiej przewidywać przyszłe trendy i wyzwania, zapewniając sobie długoterminową stabilność i rozwój. Jednocześnie należy również pamiętać, że doświadczenia wynikające ze współpracy mają charakter dwukierunkowy, a decyzje podejmowane przez organizacje w odpowiedzi na doświadczenia mogą mieć dalekosiężne konsekwencje, zarówno pozytywne, jak i negatywne, dlatego wymagają one szczególnej uwagi.

Co-management jako czynnik rozwoju interesariuszy w relacjach kooperacyjnych

Adriana Paliwoda-Matiolańska – redaktor naukowy

2024

Celem książki jest wzbogacenie koncepcji co-managementu za pomocą integracji perspektywy interesariuszy w badaniach nad procesami współzarządzania, a także analiza i próba zrozumienia powiązań pomiędzy koncepcją co-managementu a zarządzaniem relacjami z interesariuszami. Autorzy dokonują zarówno analizy teoretycznej, jak i przeglądu wybranych praktyk zarządzania relacjami z interesariuszami w kontekście modelu współzarządzania, identyfikacji korzyści i wyzwań związanych z tym podejściem, a także oceny wpływu na zaspokojenie potrzeb i oczekiwań różnych grup interesariuszy. Koncepcja co-managementu dotyczy wspólnego podejścia do podejmowania decyzji i zarządzania, w którym różne podmioty – takie jak rządy, przedsiębiorstwa i społeczności, szeroko definiowani interesariusze – współpracują w celu zarządzania zasobami lub sprostania wspólnym wyzwaniom. Współzarządzanie ma kluczowe znaczenie we współczesnym świecie, ponieważ zapewnia ramy dla rozwiązywania złożonych kwestii, promowania zrównoważonego rozwoju, uwzględniania integracji, dostosowywania się do zmian, rozwiązywania konfliktów, efektywnej alokacji zasobów, wspierania innowacji i podejmowania globalnych wyzwań, które wymagają wspólnych wysiłków. Autorzy monografii pokazują, jak ściśle powiązane są koncepcje co-managementu i zarządzania relacjami z interesariuszami, proponując synergiczne podejście do zarządzania zasobami i podejmowania decyzji. Ponadto publikacja stanowi odpowiedź na rosnące znaczenie koncepcji co-managementu w praktyce oraz niedociągnięcia konwencjonalnych teorii zarządzania.

Zarządzanie relacjami z interesariuszami zewnętrznymi organizacji - kierunki podejmowanych działań

Redakcja naukowa – Justyna Dąbrowska, Iryna Manczak

2024

„Zarządzanie relacjami z interesariuszami zewnętrznymi organizacji – kierunki podejmowanych działań” jest obszerny, starannie opracowanym dziełem, które stanowi cenny wkład w badania nad zarządzaniem relacjami. Zawiera ono przykłady praktycznych działań, które mogą być przydatne dla interesariuszy ze sfery przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych oraz sektora publicznego i edukacyjnego, dla praktyków z różnych branż zainteresowanych tą tematyką. (…) monografia ma bardzo duże znaczenie poznawcze i wypełnia lukę badawczą.

Decorum. Instytucjonalizacja koncepcji zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach branży paliwowo-energetycznej – perspektywa komunikacyjna

Decorum. Instytucjonalizacja koncepcji zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach branży paliwowo-energetycznej – perspektywa komunikacyjna

Adriana Paliwoda-Matiolańska

2022

W monografii przedstawiono proces instytucjonalizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju na przykładzie branży paliwowo-energetycznej. Wykorzystano w tym celu instrumentarium teorii instytucjonalnej. Punktem wyjścia jest analiza komunikacji organizacyjnej, ponieważ zmiany zachodzące w środowisku naturalnym mają swoje odzwierciedlenie w języku i sposobie komunikacji, a proces instytucjonalizacji jest współtworzony w komunikacji organizacyjnej i przez nią. Zaprezentowano dwa systemy zrównoważonego zarządzania przedsiębiorstwem wynikające z upowszechnienia się idei prośrodowiskowych i prospołecznych. Pierwszym z nich jest standardowy, klasyczny i konwencjonalny wymiar integracji idei zrównoważonego rozwoju w celu wspierania zarządzania przedsiębiorstwem. Drugi to wymiar symboliczny, oparty na rozwarstwieniu i skoncentrowany na władzy oraz komunikacji, w ramach którego koncepcję zrównoważenia traktuje się jako formę retorycznego decorum. W monografii przedstawiono wyniki badań dotyczących komunikacji organizacyjnej, z uwzględnieniem komunikacji przedsiębiorstw z branży paliwowo-energetycznej w mediach społecznościowych. Na ich podstawie stwierdzono rozwarstwienie pomiędzy deklarowanymi a rzeczywistymi działaniami tych przedsiębiorstw, jak również występowanie podobieństw w ich komunikacji, co wskazuje na izomorfizm organizacyjny.

 

Treść: 

1. Zrównoważony rozwój jako integralny element współczesnego dyskursu społeczno-gospodarczego

2. Zrównoważony rozwój z perspektywy teorii instytucjonalnej i komunikacji organizacyjnej

3. Instytucjonalizacja zrównoważonego rozwoju w branży paliwowo-energetycznej

Koszty transakcyjne w procesach współtworzenia wartości przez konsumentów

Koszty transakcyjne w procesach współtworzenia wartości przez konsumentów

Jarosław Plichta

2019

Teoria kosztów transakcyjnych jest jedną z głównych koncepcji, obok teorii agencji i teorii praw własności, rozwijaną od wielu lat w szerokim nurcie nowej ekonomii instytucjonalnej. Jest ona odpowiedzią na problem nieefektywności procesów tworzenia wartości w gospodarce na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Zgodnie z założeniami R. Coase’a rynki i przedsiębiorstwa stanowią alternatywne sposoby koordynacji procesów wytwarzania i wymiany, a jedną z ważniejszych przyczyn istnienia przedsiębiorstw są koszty transakcyjne. Poprzez ich ograniczanie w ramach hierarchicznych struktur przedsiębiorstwa są w stanie bardziej efektywnie gospodarować i tworzyć wartość. Pojawienie się nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, w tym sieci Internet i telefonii komórkowej, stworzyło nie tylko nowe możliwości zwiększenia efektywności po stronie przedsiębiorstw, ale przede wszystkim ujawniło duży potencjał konsumentów, jako nie tylko odbiorców dostarczanych przez przedsiębiorstwa wartości, ale również ich współtwórców. P. Kotler nazywa to transformacją ról i postuluje zmianę podejścia w działalności przedsiębiorstw w ramach założeń tzw. marketingu 4.0. Nowe modele biznesowe pokazują, że konsumenci stali się częścią łańcuchów wartości wielu przedsiębiorstw. Przyczyniły się do tego również zmiany społeczne, globalizacja, zagrożenia ekologiczne i pojawienie się w związku z tym koncepcji sharing economy i circular economy.
W monografii autor podejmuje pomijany dotąd problem kosztów transakcyjnych po stronie konsumentów, przyjmując założenie o ich istotnej roli we współczesnych procesach współtworzenia wartości (co-creation). Przykładem nowych modeli biznesowych są media społecznościowe, jak Facebook czy Instagram. Przeprowadzone przez autora badania oraz ich wyniki zaprezentowane w monografii weryfikują pozytywnie szereg hipotez o istnieniu kosztów transakcyjnych po stronie konsumentów oraz powodujących je czynników. Zaproponowany model badawczy i rozważania poczynione w całej monografii są dla autora pretekstem do zaproponowania szerokiego programu badawczego zakładającego analizę kosztów transakcyjnych zarówno w układach horyzontalnych, tzn. w łańcuchach tworzenia wartości, jak i układach wertykalnych, związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem struktur koordynacji na poziomie mikro-, mezo- i makroekonomicznym. Kluczową rolę w tych procesach odgrywa środowisko instytucjonalne oraz czynniki behawioralne i społeczne związane z podejmowaniem decyzji przez jednostki występujące w różnych rolach i ogniwach procesów współtworzenia wartości w gospodarce.

Reputacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ujęcie marketingowe

Adam Figiel

2013

W monografii podjęto problematykę reputacji przedsiębiorstwa oraz jej roli w zarządzaniu przedsiębiorstwem; przyjęto perspektywę marketingową. Potwierdzono występowanie zależności między reputacją a wartością przedsiębiorstwa oraz bezsporny wpływ reputacji na wartość firmy. Wykazano oddziaływanie konsumenckiej percepcji marki korporacyjnej na marki produktowe. Podjęto również rozważania nad relacjami między markami produktowymi a korporacyjnymi i wyrażoną w nich reputacją przedsiębiorstwa. Poruszono kwestię zależności między krajem pochodzenia przedsiębiorstwa i związanym z nim nacjonalizmem konsumenckim a reputacją firmy.

Kluczowe narzędzia i elementy koncepcji co-management w budowaniu relacji kooperacyjnych z interesariuszami

red. Jarosław Plichta

2022

W monografii podjęto udaną próbę wskazania roli i znaczenia kultury organizacyjnej, marketingu i komunikacji oraz teorii sieci w rozwijaniu się koncepcji i wdrożeń co-managementu. W sposób obrazowy zaprezentowano liczne przykłady zastosowania innowacji co-management i ich efektów. Zagadnienia w większości, poza przywoływaniem znanych opracowań, klasyfikacji czy charakterystyk przedstawiono w oryginalny sposób, a całość monografii zaprezentowano w sposób twórczy.

Etnocentryzm konsumencki . Produkty krajowe czy zagraniczne.

Etnocentryzm konsumencki . Produkty krajowe czy zagraniczne.

Adam Figiel

2004

 
Aktywność promocyjna polskich miast Istota, determinanty, doświadczenie

Aktywność promocyjna polskich miast. Istota, determinanty, doświadczenie

Sebastian Brańka

2019

Książka stanowi studium teoretyczno-empiryczne promocji jako narzędzia stosowanego przez duże polskie miasta. Na podstawie publikacji z zakresu rozwoju regionalnego, marketingu terytorialnego, a także obowiązujących aktów prawnych w publikacji pokazano, że promocja jest głównym obszarem aktywności marketingowej miasta.

W pracy zaproponowano ponadto definicję aktywności promocyjnej miasta, uwzględniającą wieloaspektowość tego pojęcia. W dalszej kolejności zwrócono uwagę na ograniczoność dostępnych danych wtórnych pozwalających na syntetyczny pomiar aktywności promocyjnej polskich miast.

W części metodycznej pracy przedstawione zostały założenia oraz przebieg badań, które umożliwiły pozyskanie informacji od 51 spośród 59 miast wytypowanych do badań. Ponadto zaproponowane zostały metody statystyczne oraz taksonomiczne, które wykorzystano do analizy oraz oceny aktywności promocyjnej 51 miast oraz jej uwarunkowań.
W części kolejnej przedstawione zostały wyniki badań empirycznych pozwalające na porównanie aktywności promocyjnej badanych miast, w tym z wykorzystaniem syntetycznego miernika aktywności promocyjnej.

Oprócz zestawienia syntetycznego i uporządkowania 51 badanych miast z perspektywy ich łącznej aktywności promocyjnej przedstawiono również szereg szczegółowych analiz ukazujących głównych adresatów promocji miast, skalę prowadzonych przez samorządy badań marketingowych, sposoby i skalę wykorzystania różnorodnych narzędzi promocji miasta. Przeprowadzone analizy pozwoliły ponadto na przedstawienie głównych stymulant oraz barier aktywności promocyjnej miast, któremu to zagadnieniu poświęcano dotychczas niewiele uwagi w publikacjach z zakresu marketingu terytorialnego czy promocji miast. W końcowej części pracy przedstawiono wnioski oraz rekomendacje dla władz samorządowych, które mogą być użytecznymi wskazówkami dla pracowników samorządów różnych szczebli zajmujących się promocją jednostek terytorialnych.