Ułatwienia dostępu
Adriana Paliwoda-Matiolańska – redaktor naukowy
2024
Redakcja naukowa – Justyna Dąbrowska, Iryna Manczak
2024
„Zarządzanie relacjami z interesariuszami zewnętrznymi organizacji – kierunki podejmowanych działań” jest obszerny, starannie opracowanym dziełem, które stanowi cenny wkład w badania nad zarządzaniem relacjami. Zawiera ono przykłady praktycznych działań, które mogą być przydatne dla interesariuszy ze sfery przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych oraz sektora publicznego i edukacyjnego, dla praktyków z różnych branż zainteresowanych tą tematyką. (…) monografia ma bardzo duże znaczenie poznawcze i wypełnia lukę badawczą.
Adriana Paliwoda-Matiolańska
2022
W monografii przedstawiono proces instytucjonalizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju na przykładzie branży paliwowo-energetycznej. Wykorzystano w tym celu instrumentarium teorii instytucjonalnej. Punktem wyjścia jest analiza komunikacji organizacyjnej, ponieważ zmiany zachodzące w środowisku naturalnym mają swoje odzwierciedlenie w języku i sposobie komunikacji, a proces instytucjonalizacji jest współtworzony w komunikacji organizacyjnej i przez nią. Zaprezentowano dwa systemy zrównoważonego zarządzania przedsiębiorstwem wynikające z upowszechnienia się idei prośrodowiskowych i prospołecznych. Pierwszym z nich jest standardowy, klasyczny i konwencjonalny wymiar integracji idei zrównoważonego rozwoju w celu wspierania zarządzania przedsiębiorstwem. Drugi to wymiar symboliczny, oparty na rozwarstwieniu i skoncentrowany na władzy oraz komunikacji, w ramach którego koncepcję zrównoważenia traktuje się jako formę retorycznego decorum. W monografii przedstawiono wyniki badań dotyczących komunikacji organizacyjnej, z uwzględnieniem komunikacji przedsiębiorstw z branży paliwowo-energetycznej w mediach społecznościowych. Na ich podstawie stwierdzono rozwarstwienie pomiędzy deklarowanymi a rzeczywistymi działaniami tych przedsiębiorstw, jak również występowanie podobieństw w ich komunikacji, co wskazuje na izomorfizm organizacyjny.
Treść:
1. Zrównoważony rozwój jako integralny element współczesnego dyskursu społeczno-gospodarczego
2. Zrównoważony rozwój z perspektywy teorii instytucjonalnej i komunikacji organizacyjnej
3. Instytucjonalizacja zrównoważonego rozwoju w branży paliwowo-energetycznej
Jarosław Plichta
2019
Teoria kosztów transakcyjnych jest jedną z głównych koncepcji, obok teorii agencji i teorii praw własności, rozwijaną od wielu lat w szerokim nurcie nowej ekonomii instytucjonalnej. Jest ona odpowiedzią na problem nieefektywności procesów tworzenia wartości w gospodarce na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Zgodnie z założeniami R. Coase’a rynki i przedsiębiorstwa stanowią alternatywne sposoby koordynacji procesów wytwarzania i wymiany, a jedną z ważniejszych przyczyn istnienia przedsiębiorstw są koszty transakcyjne. Poprzez ich ograniczanie w ramach hierarchicznych struktur przedsiębiorstwa są w stanie bardziej efektywnie gospodarować i tworzyć wartość. Pojawienie się nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, w tym sieci Internet i telefonii komórkowej, stworzyło nie tylko nowe możliwości zwiększenia efektywności po stronie przedsiębiorstw, ale przede wszystkim ujawniło duży potencjał konsumentów, jako nie tylko odbiorców dostarczanych przez przedsiębiorstwa wartości, ale również ich współtwórców. P. Kotler nazywa to transformacją ról i postuluje zmianę podejścia w działalności przedsiębiorstw w ramach założeń tzw. marketingu 4.0. Nowe modele biznesowe pokazują, że konsumenci stali się częścią łańcuchów wartości wielu przedsiębiorstw. Przyczyniły się do tego również zmiany społeczne, globalizacja, zagrożenia ekologiczne i pojawienie się w związku z tym koncepcji sharing economy i circular economy.
W monografii autor podejmuje pomijany dotąd problem kosztów transakcyjnych po stronie konsumentów, przyjmując założenie o ich istotnej roli we współczesnych procesach współtworzenia wartości (co-creation). Przykładem nowych modeli biznesowych są media społecznościowe, jak Facebook czy Instagram. Przeprowadzone przez autora badania oraz ich wyniki zaprezentowane w monografii weryfikują pozytywnie szereg hipotez o istnieniu kosztów transakcyjnych po stronie konsumentów oraz powodujących je czynników. Zaproponowany model badawczy i rozważania poczynione w całej monografii są dla autora pretekstem do zaproponowania szerokiego programu badawczego zakładającego analizę kosztów transakcyjnych zarówno w układach horyzontalnych, tzn. w łańcuchach tworzenia wartości, jak i układach wertykalnych, związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem struktur koordynacji na poziomie mikro-, mezo- i makroekonomicznym. Kluczową rolę w tych procesach odgrywa środowisko instytucjonalne oraz czynniki behawioralne i społeczne związane z podejmowaniem decyzji przez jednostki występujące w różnych rolach i ogniwach procesów współtworzenia wartości w gospodarce.
Adam Figiel
2013
red. Jarosław Plichta
2022
W monografii podjęto udaną próbę wskazania roli i znaczenia kultury organizacyjnej, marketingu i komunikacji oraz teorii sieci w rozwijaniu się koncepcji i wdrożeń co-managementu. W sposób obrazowy zaprezentowano liczne przykłady zastosowania innowacji co-management i ich efektów. Zagadnienia w większości, poza przywoływaniem znanych opracowań, klasyfikacji czy charakterystyk przedstawiono w oryginalny sposób, a całość monografii zaprezentowano w sposób twórczy.
Adam Figiel
2004
Książka wyjaśnia pojęcia etnocentryzmu jako zjawiska społecznego oraz etnocentryzmu konsumenckiego jako jego gospodarczej formy, przedstawia proces budowy strategii działania przedsiębiorstwa w środowisku etnocentrycznym, omawia lokalizację produkcji i formę prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach etnocentryzmu konsumenckiego.
Sebastian Brańka
2019
Książka stanowi studium teoretyczno-empiryczne promocji jako narzędzia stosowanego przez duże polskie miasta. Na podstawie publikacji z zakresu rozwoju regionalnego, marketingu terytorialnego, a także obowiązujących aktów prawnych w publikacji pokazano, że promocja jest głównym obszarem aktywności marketingowej miasta.
W pracy zaproponowano ponadto definicję aktywności promocyjnej miasta, uwzględniającą wieloaspektowość tego pojęcia. W dalszej kolejności zwrócono uwagę na ograniczoność dostępnych danych wtórnych pozwalających na syntetyczny pomiar aktywności promocyjnej polskich miast.
W części metodycznej pracy przedstawione zostały założenia oraz przebieg badań, które umożliwiły pozyskanie informacji od 51 spośród 59 miast wytypowanych do badań. Ponadto zaproponowane zostały metody statystyczne oraz taksonomiczne, które wykorzystano do analizy oraz oceny aktywności promocyjnej 51 miast oraz jej uwarunkowań.
W części kolejnej przedstawione zostały wyniki badań empirycznych pozwalające na porównanie aktywności promocyjnej badanych miast, w tym z wykorzystaniem syntetycznego miernika aktywności promocyjnej.
Oprócz zestawienia syntetycznego i uporządkowania 51 badanych miast z perspektywy ich łącznej aktywności promocyjnej przedstawiono również szereg szczegółowych analiz ukazujących głównych adresatów promocji miast, skalę prowadzonych przez samorządy badań marketingowych, sposoby i skalę wykorzystania różnorodnych narzędzi promocji miasta. Przeprowadzone analizy pozwoliły ponadto na przedstawienie głównych stymulant oraz barier aktywności promocyjnej miast, któremu to zagadnieniu poświęcano dotychczas niewiele uwagi w publikacjach z zakresu marketingu terytorialnego czy promocji miast. W końcowej części pracy przedstawiono wnioski oraz rekomendacje dla władz samorządowych, które mogą być użytecznymi wskazówkami dla pracowników samorządów różnych szczebli zajmujących się promocją jednostek terytorialnych.
Na stronach internetowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie są stosowane pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności.