Ułatwienia dostępu
Joanna Białynicka-Birula
2023
Problematyka aukcji dzieł sztuki została zaprezentowana w książce w ujęciu teoretycznym i empirycznym. W części teoretycznej przedstawiono historię rynku aukcyjnego, rodzaje podstawowych technik aukcyjnych wykorzystywanych do ustalania ceny oraz modele aukcyjne skonstruowane na gruncie ekonomicznej teorii aukcji. Przedstawiono koncepcję systemowego ujęcia rynku aukcyjnego dzieł sztuki, a także uwarunkowania podaży i popytu na tym rynku. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę funkcjonowania aukcji dzieł sztuki z uwzględnieniem procedur poprzedzających sesję aukcyjną, przebiegu sesji aukcyjnej i formalności po zakończeniu aukcji.
W części empirycznej monografii zaprezentowano wyniki analiz danych dla rynku aukcyjnego dzieł sztuki na świecie i w Polsce. Zwrócono uwagę na najważniejsze domy aukcyjne pośredniczące w handlu aukcyjnym dziełami sztuki. Na podstawie danych empirycznych pochodzących z notowań aukcyjnych możliwe stało się poznanie rynku aukcyjnego dzieł sztuki. W pracy zamieszczono wyniki analizy sprzedaży aukcyjnej dzieł sztuki w ujęciu dynamicznym, analizy struktury sprzedaży z uwzględnieniem wybranych kryteriów oraz cen dzieł sztuki na aukcjach.
Adam Sagan
2018
We współczesnych badaniach marketingowych istotne miejsce zajmują modele ze zmiennymi ukrytymi. Mają one zastosowanie w badaniach postępowania konsumenta, które dotyczą pomiaru i analizy nieobserwowalnych cech psychograficznych, takich jak wartości osobowe, postawy, preferencje i intencje zachowań.
W pracy przedstawiono proces budowy modeli ścieżkowych typu PLS-PM, porównano je z klasycznymi modelami strukturalnymi ze zmiennymi ukrytymi oraz omówiono podstawowe problemy ich estymacji i wykorzystania w badaniach marketingowych. W celu zachowania interaktywnego charakteru podręcznika umożliwiającego pracę z programami wyniki modelowania i niektóre prezentacje graficzne zostały przedstawione w postaci zrzutów z ekranu odpowiednich programów statystycznych. W aneksie zamieszczone zostały skrypty programu R i Statistica pozwalające na samodzielne przeprowadzenie analiz.
Mariusz Łapczyński
2015
Drzewa klasyfikacyjne i regresyjne to narzędzie analityczne data mining, które ze względu na swą prostotę, elastyczność i łatwość interpretacji wyników może być używane w wielu obszarach nauki i praktyki. Zdecydowana większość algorytmów podziału wywodzi się z trzech klasycznych metod: CLS (Concept Learning Systems), AID (Automatic Interaction Detection) oraz CART (Classification and Regression Trees). Współczesne programy do analizy danych posiadają najczęściej algorytmy: CART, CHAID i C4.5. Metody te znajdują zastosowanie m.in.: w analizie rentowności klienta, w badaniach związanych z pozyskaniem nowych nabywców, w badaniu przyczyn nielojalności konsumentów (churn analysis), w badaniach segmentacyjnych, w analizie sprzedaży krzyżowej i uzupełniającej (cross- i up-selling), w wykrywaniu oszustw (fraud detection) czy w analizie danych ankietowych.
Mariusz Łapczyński
2016
Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny, co wpływa na zawartość czterech kolejnych rozdziałów. Dwa pierwsze zawierają analizę dorobku naukowego w zakresie problematyki budowy modeli predykcyjnych w marketingu relacji z podziałem na poszczególne fazy cyklu życia klienta i etapy modelu ACURA (acquisition, cross-sell, up-sell, retention, advocacy). Dwa kolejne rozdziały mają charakter empiryczny, a znajdują się w nich przykłady hybrydowych modeli predykcyjnych oparte na drzewach klasyfikacyjnych i regułach asocjacyjnych.Głównym celem pracy jest porównanie statycznych hybrydowych modeli predykcyjnych z modelami podstawowymi użytymi w trakcie hybrydyzacji w trzech fazach cyklu życia klienta. W fazie pozyskiwania klienta predykcja dotyczy pozytywnej reakcji internautów na baner reklamowy zamieszczony na stronie portalu społecznościowego. Modele z drugiego etapu odnoszą się do prognozowania sprzedaży krzyżowej i uzupełniającej, natomiast modele z trzeciej fazy cyklu życia – do prognozowania migracji klientów.
Adam Sagan
2016
Monografia prezentuje podstawowe problemy metodologiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki identyfikacji zależności przyczynowych w ekonomii i naukach pokrewnych. Autor definiuje kluczowe pojęcia procesu badawczego, a także podejmuje dyskusję na temat najistotniejszych kwestii projektowania badań w naukach ekonomicznych. Przybliża złożone zagadnienia, pojęcia i czynności składające się na szeroko pojęte postępowanie badawcze. Prezentuje opis projektu badawczego – etapy badania oraz proces konceptualizacji i operacjonalizacji z uwzględnieniem zasad tworzenia wskaźników. Charakteryzuje typy i zasady budowy hipotez badawczych i tworzonych na ich podstawie układów zależności między zmiennymi. W pracy przedstawiono również założenia badań eksperymentalnych i opisowych. Poruszono problematykę operacyjnego przygotowania badania związanego z budową narzędzia pomiaru i doborem próby. Zarysowano zagadnienia rodzajów pomiaru i skal pomiarowych, zasady budowy skal oraz oceny ich trafności i rzetelności. Na koniec przedstawiono zasady tworzenia raportu badawczego.
Joanna Białynicka-Birula
2014
W monografii przedstawiono zagadnienie międzynarodowego handlu dziełami sztuki jako swoistymi przedmiotami podlegającymi wymianie handlowej między krajami. Wykorzystano dwa podejścia metodologiczne: grawitacyjne i sieciowe. Omówiono definiowanie dzieła sztuki w różnych dyscyplinach naukowych, zaprezentowano teorie dzieła sztuki oraz przeprowadzono przegląd ekonomicznych teorii wartości w kontekście wartościowania dzieła sztuki. Omówione zostały regulacje wewnętrzne dotyczące funkcjonowania krajowego rynku dzieł sztuki oraz regulacje na gruncie prawa międzynarodowego. Dokonano również charakterystyki rynków dzieł sztuki w państwach Unii Europejskiej na tle światowego handlu dziełami sztuki. W pracy przeanalizowane zostały dane statystyczne z zakresu handlu zagranicznego dziełami sztuki dla 27 krajów Unii w latach 2004‒2012. Skonstruowano klasyczne modele grawitacji oparte na PKB i PKB per capita krajów oraz odległościach między nimi. Udowodniono, że w charakterze „mas” można również rozpatrywać poziom obrotów na krajowych rynkach dzieł sztuki. Ponadto w monografii zostały zaprezentowane wyniki analizy sieciowej międzynarodowego handlu dziełami sztuki w krajach Unii Europejskiej.
Ryszard Węgrzyn
2013
Głównym celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie pogłębionych rozważań na temat opcji jako narzędzia ograniczania ryzyka cen akcji, a w szczególności ocena skuteczności różnych metod w ograniczaniu tego ryzyka. Podstawowym problemem badawczym była zatem weryfikacja, a także porównanie metod ograniczania ryzyka cen akcji za pomocą opcji. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w przyjętej koncepcji pracy jest mowa o zabezpieczaniu przed ryzykiem cen akcji za pomocą opcji. Przeprowadzone badania można w dużej mierze odnieść także do sytuacji odwrotnej, tzn. zabezpieczania pozycji w zakresie opcji za pomocą akcji.
Adam Sagan, Jarosław Plichta, Grażyna Plichta
2023
Niniejsza publikacja skupia się na problemie wpływu szoku egzogenicznego, jakim jest pandemia COVID-19 na jeden z typów relacji rynkowych, a mianowicie pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w e-commerce a konsumentami z perspektywy zmian w ich strukturze wartości. Zdaniem autorów jest to fundamentalny problem ze względu na wpływ struktury wartości uczestników rynku na ich postawy, zachowania i podejmowane decyzje zakupowe. Wpływ zdarzeń szokowych na zachowania i postawy ma w większości przypadków teoretyczne podstawy i jest potwierdzony wynikami wielu badań. Natomiast czynniki wywołujące trwałe zmiany w psychice człowieka i jego strukturze wartości muszą mieć wyjątkowy charakter. Hipoteza, która się tutaj wyłania, wskazuje na to, że szoki egzogeniczne mogą powodować trwałe zmiany w strukturze wartości konsumentów, a tym samym powodować trwałe zmiany w ich postawach i zachowaniach. Te z kolei mają wpływ na zachowania podmiotów gospodarczych oraz ich strategie działania, a nawet skokowe zmiany w całej gospodarce, jak np. zmiana struktury wykorzystywanych źródeł energii i wspomniane zmiany instytucjonalne. Autorzy podjęli się stworzenia modelu strukturalnego, który stanowi podstawę do dalszych rozważań teoretycznych i formułowania wniosków praktycznych, skierowanych do menedżerów i specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie wartości dla nabywców.
Na stronach internetowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie są stosowane pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności.