Ułatwienia dostępu

Katedra Marketingu

Prof. Jan W. Wiktor

Prof. dr hab. Jan W. Wiktor

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie, jest profesorem zwyczajnym nauk ekonomicznych. Do 31 marca 2024 r. pełnił funkcję kierownika Katedry  Marketingu w Instytucie Zarządzania, w  Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości.

Zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach marketingu, zarządzania marketingiem, komunikacji marketingowej, marketingu międzynarodowego,  euromarketingu i zarządzania międzynarodowego. W ostatnich latach  uległy poszerzeniu – przez włączenie  się w szeroki nurt dyskusji nad jakością kształcenia w szkole wyższej,  tożsamością marketingu jako dyscypliny naukowej, integracją dyscyplin i podejść metodycznych. Jest autorem, współautorem i redaktorem  ok. 350  publikacji naukowych, w tym kilkunastu monografii i  podręczników, wielu artykułów publikowanych w kraju i poza granicami. Są  to m. in. książki:

  •   Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem (2001, nagroda  Ministra  Edukacji Narodowej, książka wydana w Polsce i Ukrainie),
  • Rynek Unii Europejskiej. Koncepcja i zasady funkcjonowania (2004),
  • Marketing usług (2006, współautorstwo),
  • Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki (2008, współautorstwo), 
  • The Marketing Strategies of Polish Companies in International Markets (2012, współautorstwo i redakcja naukowa),  
  • Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu (2013),
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym. Integracja różnorodności (2017, współautorstwo i redakcja naukowa – Nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego),
  • Information Asymmetry  in Online Advertising  (współautorstwo K. Sanak-Kosmowska, 2021, Routledge, London).

Był dziekanem Wydziału Zarządzania (1996-1999), Pełnomocnikiem Rektora ds. Jakości Kształcenia (2008-2012), Przewodniczącym Rady Studiów Doktoranckich na Wydziale Zarządzania, przewodniczącym Rady Programowej Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej UEK (2010-2018).  Jest członkiem Rady Uczelni w UEK I  (2019-2020) i II kadencji (2021-2024). Był członkiem Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych (2012) w latach 2013 – 2016 uczestniczył w pracach zespołu ekspertów KEJN ds. parametrycznej oceny jednostek naukowych w dziedzinie nauk ekonomicznych;  był ekspertem w Komisji Nauki w Komitecie Badań Naukowych (2008-2010) oraz   w Narodowym Centrum Nauki (2011-2012),  członkiem Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych w kadencji 2017-2020,    był współzałożycielem Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu, wiceprzewodniczącym zarządu  (2013-2017),  jest  przewodniczącym Rady Naukowej PNTM (od 2017 r.).

Od roku 2011 jest członkiem Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN,  pracując w kilku  komisjach Komitetu, w obecnej kadencji (2020-2024)  jest członkiem Kapituły Medalu im. Prof. T. Kotarbińskiego,  jest członkiem Komisji Nauk Ekonomicznych  Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie. 

W 2021 r. został wybrany  do Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kadencję 2022-2025. W Radzie pełni funkcję przewodniczącego Komisji Ekonomiczno-Prawnej.

Zainteresowania pozazawodowe:  turystyka górska – jako przewodnik tatrzański wolne chwile spędza w górach.  Do wybuchu pandemii  organizował cykliczne, październikowe  wyjazdy studentów  w Tatry Wysokie Słowackie. Obecnie jest planowany wyjazd  kolejny.