Ułatwienia dostępu

Katedra Metod Organizacji i Zarządzania

Publikacje

Publikacje

Redakcja: Bernard Ziębicki, Angelika Wodecka-Hyjek
2023

Jubileusz 50-lecia pracy naukowo-badawczej Profesora Janusza Czekaja stanowi dla redaktorów niniejszej monografii ważny impuls do refleksji związanej z wyeksponowaniem ogromnego dorobku, zasług i aktywności Jubilata w głównym obszarze Jego zainteresowań, jakim są koncepcje, metody i rozwiązania w zakresie doskonalenia organizacji pracy. Niniejsza monografia stanowi wyraz wdzięczności i chęci rozpowszechnienia niezwykle cennego i ogromnego dorobku Jubilata, a jej celem jest podjęcie dyskursu naukowego w zakresie poszukiwania odpowiedzi na coraz bardziej złożone i trudne pytania, dotyczące organizacji pracy i funkcjonowania współczesnych organizacji.
Opracowanie składa się z dziewięciu rozdziałów. Zakres tematyczny poszczególnych rozdziałów jest zróżnicowany a rozważania i pytania, na które zaproszeni współautorzy monografii poszukują odpowiedzi, skoncentrowane są wokół charakterystyki dorobku i twórczości Profesora Janusza Czekaja, jako badacza, metodyka, mentora, dydaktyka i organizatora w kontekście ukazania współczesnych odniesień i implikacji.

Czytaj więcej

.

.

.

Czytaj więcej

Janusz Czekaj, Bernard Ziębicki (red.)
2021

W podręczniku zaprezentowano współczesne koncepcje i metody zarządzania. Praca powstała przede wszystkim z myślą o studentach uczelni ekonomicznych jako podręcznik dotyczący problematyki z zakresu współczesnych koncepcji zarządzania. Może być jednak również wartościowym źródłem wiedzy dla praktyków zarządzania, uzupełniając oraz systematyzując ich dotychczasowe wiadomości.

W monografii przedstawiono wybrane współczesne metody rozwiązywania problemów, które mogą znaleźć zastosowanie w praktycznej realizacji koncepcji zarządzania przez rozwiązywanie problemów.

Zarządzanie strategiczne rozwija się w teorii i praktyce biznesu od ponad 50 lat. Obecnie stanowi główny obszar zainteresowań badawczych w naukach o zarządzaniu. Współczesne warunki prowadzenia działalności gospodarczej stwarzają nowe wyzwania dla zarządzania strategicznego, takie jak wykorzystanie dynamicznych zdolności w budowaniu strategii, strategie relacyjne, sieciowanie organizacji, rozwój technologii i automatyzacja procesów oraz strategie globalne. Wyzwania te często określane są mianem zarządzania neostrategicznego. Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie wyników badań dotyczących nowych koncepcji i wyzwań zarządzania strategicznego. Problemy przedstawione w niniejszym numerze JEMI odnoszą się do wyzwań i nowych koncepcji w zarządzaniu strategicznym. Wzbogacają one dotychczasową wiedzę na temat rozwoju zarządzania strategicznego, a także inspirują do dalszych badań w tym obszarze.

Czytaj więcej

Analiza literatury pokazuje, że próby konceptualizacji aspektów sieci strategicznych mają znaczący wpływ na rozwój badań nad sieciami organizacyjnymi. Niniejszy numer JEMI ma na celu analizę nowych trendów w zarządzaniu strategicznym, a w szczególności możliwości wykorzystania podejścia sieciowego w zarządzaniu strategicznym. Wskazano główne problemy związane z eksploracją podejścia sieciowego i wynikające z tego konsekwencje dla definicji strategii sieciowej. Przedstawiono także połączenie podejścia organizacyjnego i ekonomicznego z logiką przewagi konkurencyjnej i renty relacyjnej. Wykazano, że perspektywa sieciowa w zarządzaniu strategicznym pozwala na pełniejsze zrozumienie zachowań strategicznych współczesnych przedsiębiorstw.

Czytaj więcej

Kształtowanie relacji z interesariuszami staje się nieodłączną cechą współczesnych procesów zarządzania strategicznego organizacjami. Dotyczy to zarówno sektora przedsiębiorstw, jak i innych organizacji, w tym zaliczanych do sektora publicznego oraz do organizacji pozarządowych. Jedną z takich organizacji, łączących zadania sektora publicznego i zadania typowe dla sektora przedsiębiorstw, jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
W monografii omówiono istotę teorii interesariuszy, wskazano koncepcje oparte na tej teorii oraz przedstawiono specyfikę zarządzania zasobami leśnymi w Polsce i na świecie. Scharakteryzowano Lasy Państwowe i ich strategię, a także zaprezentowano diagnozę poziomu kształtowania relacji z interesariuszami w ich jednostkach. Opracowano model kształtowania relacji z interesariuszami w procesie zarządzania strategicznego Lasami Państwowymi oraz dokonano oceny gotowości tej organizacji do wdrożenia modelu. Studia literaturowe oraz przeprowadzone badania własne pozwoliły na sformułowanie wniosków oraz rekomendacji działań, jakie powinny podjąć jednostki Lasów Państwowych, aby poprawić relacje z interesariuszami.

Czytaj więcej

Maciej Walczak, Angelika Wodecka-Hyjek (red.)
2017

Współczesne zarządzanie organizacjami stanowi proces złożony, ulegający nieustannym zmianom, w którym szczególne znaczenie przypisuje się działalności innowacyjnej i rozwojowej, stanowiącej podstawę konkurowania w warunkach dynamiki otoczenia. W procesie tym szczególną rolę odgrywa doradztwo biznesowe i konsulting, które odpowiednio prowadzone umożliwiają organizacjom wypracowanie rozwiązań sprzyjających rozwojowi na wielu płaszczyznach. W tym względzie, autorzy niniejszej monografii postawili sobie za cel dokonanie przeglądu oraz wymiany wiedzy i doświadczeń dotyczących istoty i znaczenia doradztwa biznesowego w rozwoju współczesnych organizacji.

Czytaj więcej

Konsulting w organizacjach opartych na wiedzy

Maciej Walczak, Angelika Wodecka-Hyjek (red.)
2016

W gospodarce opartej na wiedzy o wartości organizacji decyduje permanentne wzbogacanie zasobów wiedzy oraz efektywność jej wykorzystania w implikowaniu nowych rozwiązań, jak również przewidywaniu przyszłych trendów. Dlatego niewątpliwym wyzwaniem dla organizacji, oprócz tworzenia nowej i unikalnej wiedzy, jest uczenie się od innych i wykorzystywanie ich doświadczenia. W procesie tym szczególną rolę odgrywa doradztwo biznesowe i konsulting, które odpowiednio prowadzone umożliwiają organizacjom wypracowanie rozwiązań sprzyjających wzrostowi zasobów wiedzy oraz jej efektywnemu wykorzystaniu. Dlatego też, Autorzy niniejszej monografii postawili sobie za cel dokonanie wymiany myśli i doświadczeń w zakresie roli konsultingu i doradztwa biznesowego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.

Czytaj więcej

Konsulting dla biznesu, organizacji publicznych i niezorientowanych na zysk

Maciej Walczak, Angelika Wodecka-Hyjek (red.)
2014

Nowoczesne instrumenty zarządzania, jakimi dysponują menedżerowie, poddawane są ewolucyjnym zmianom, których rezultatem jest zdolność adaptacji do nowych obszarów, a ich udana egzemplifikacja w dużej mierze zależy od kreatywnych i profesjonalnych doradców. W tym względzie wyzwaniem dla współczesnych konsultantów jest konieczność wymiany doświadczeń, wniosków i analiz w perspektywie ukazania prawidłowości, jak również różnic, i luk badawczych w sferze działalności konsultingowej w wyróżnionych obszarach. Wzmożone zapotrzebowanie na kompleksowe doradztwo w zakresie szeroko rozumianego zarządzania rodzi szanse i wyzwania dla współczesnego konsultingu. Autorzy niniejszej monografii postawili sobie za cel próbę ukazania istoty i roli konsultingu w sprawnym zarządzaniu organizacjami biznesowymi, publicznymi i nienastawionymi na zysk.

Czytaj więcej

Efektywność organizacyjna podmiotów sektora publicznego

Bernard Ziębicki
2014

W monografii przedstawiono metodyczne aspekty oceny oraz wyniki badań dotyczące efektywności organizacyjnej podmiotów sektora publicznego. Zaprezentowano koncepcje, ewolucję oraz metodologię efektywności organizacyjnej w teorii organizacji i zarządzania.

Metody profesjonalizacji organizacji pozarządowych

Tomasz Kafel
2014

W monografii autor pracy przyjął tezę, że stosowanie odpowiednio dobranych metod zarządzania jest warunkiem rozwoju organizacji pozarządowych w kierunku ich pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. By ułatwić organizacjom pozarządowym transformację w tym kierunku   Autor opracował i przedstawił kilka oryginalnych narzędzi, takich jak: wielowymiarowy model pomiaru wyników organizacji pozarządowych, narzędzie planowania strategicznego w postaci metody ASON (wraz z przykładami jej zastosowania w polskich organizacjach pozarządowych), rozwiniętą wersją tej metody o nazwie ASON BIS oraz metodę oceny profesjonalizmu organizacji pozarządowej.

Czytaj więcej