Zaangażowanie w pracę i dobrostan pracowniczy. Wsparcie psychospołeczne w budowaniu zaangażowanego kapitału ludzkiego
Małgorzata Adamska-Chudzińska
Justyna Pawlak
2025
Zaangażowanie w pracę oraz dobrostan pracowniczy podkreślają istotną rolę wsparcia psychospołecznego w budowaniu i stymulowaniu zaangażowania w pracę. Jest to odpowiedź na rosnące zjawisko osłabienia przywiązania organizacyjnego i niestabilności zaangażowania pracowników. Autorzy podkreślają znaczenie tworzenia przyjaznego środowiska pracy, które uwzględnia różnorodne potrzeby pracowników i wywołuje pozytywne emocje, sprzyjając tym samym dobremu samopoczuciu i pełnemu zaangażowaniu pracowników. Dogłębny przegląd literatury oraz badania empiryczne przeprowadzone z wykorzystaniem połączonych metod jakościowych i ilościowych umożliwiły autorom przedstawienie zagadnienia z szerokiego wachlarza perspektyw teoretycznych. Dzięki modelowi uznającemu wieloaspektowy charakter zaangażowania w pracę i jego związek z dobrostanem, książka wprowadza wybór środków psychospołecznych w celu jego zwiększenia. Analiza koncentruje się zarówno na środkach systemowych, tj. promowaniu wspierającej kultury organizacyjnej i ochronie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, jak i na bardziej zindywidualizowanym podejściu, które nie tylko ułatwia rozpoznawanie i poszanowanie potrzeb pracowników, ale także pomaga w ich rozwoju. W książce położono nacisk na transformacyjny styl przywództwa oraz wysoki poziom inteligencji emocjonalnej wśród menedżerów, w szczególności ich empatii. Uwaga została również poświęcona różnym sposobom wspierania określonych grup pracowników, takich jak pracownicy zdalni i neuroróżnorodni.
Mentoring w karierze menedżerskiej kobiet
Małgorzata Adamska-Chudzińska
Klaudia Blachnicka
2025
Pomimo wieloaspektowych korzyści biznesowych płynących z obejmowania przez kobiety stanowisk menedżerskich wciąż obserwowana jest wyraźna niedoreprezentacja kobiet w zarządzaniu. Autorki prezentowanej monografii wykazały, że uczestnictwo menedżerek w relacji mentoringowej ma potencjał stymulujący wieloaspektowy rozwój kariery. Właściwie realizowany mentoring stwarza możliwości niwelowania organizacyjnych i indywidualnych barier utrudniających pokonywanie kolejnych etapów zaawansowania kariery, u źródeł których leżą stygmatyzujące stereotypy i narzucane kulturowo role płciowe. Mentoring został w książce ujęty w szerszym wymiarze różnorodnych działań mentora sklasyfikowanych w postaci wsparcia zawodowego i psychospołecznego. Zaprezentowano też wyniki badań nad zależnością między mentoringiem a karierą menedżerską kobiet, w których uwzględniono aspekt samoświadomości menedżerek w obszarze zawodowym oraz moderującą rolę zdominowania środowiska zawodowego przez jedną z płci.
Psychologiczne konteksty zarządzania
Mariusz Makowski
2024
Monografia o charakterze podręcznika poświęcona jest wybranym aspektom psychologicznego funkcjonowania w pracy. Podjęta problematyka obejmuje zagadnienia zmiany, motywowania, funkcjonowania w grupach, mierzenia się z sytuacjami trudnymi, władzy i kierowania oraz przemocy w organizacji.
Podejście sytuacyjne w zarządzaniu zaangażowaniem w organizację
Małgorzata Adamska-Chudzińska
Norbert Andraszak
2023
W monografii podjęty został problem labilności zaangażowania pracowników oraz słabnącej więzi z organizacją, co prowadzi do licznych strat organizacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego. Autorzy monografii podjęli próbę rozwiązania problemu retencji pracowników przy zastosowaniu podejścia sytuacyjnego w zarządzaniu zaangażowaniem pracowników.
Celem publikacji jest przedstawienie różnych aspektów podmiotowości człowieka w organizacji. Autorzy zarysowali wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w złożonych strukturach społeczno-organizacyjnych, a zarazem z koniecznością funkcjonowania w obrębie dwóch odmiennych porządków: jednego przynależnego światu rzeczy, a drugiego przynależnego światu podstawowych ludzkich potrzeb i wartości. Poruszono kwestie zaufania, kontroli, relacji zawodowych i decyzji menedżerskich podejmowanych w kontekście współpracy w organizacji, a także zachowań osób proaktywnych, rozwoju zawodowego i szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej. Poddano również refleksji problem wartości towarzyszących działalności zawodowej pracowników.
Uwarunkowania sprawności zawodowej człowieka w organizacji. Aspekt prospołeczny
Małgorzata Adamska-Chudzińska
2012
Praca stanowi studium teoretyczno-empiryczne czynników determinujących poziom sprawności zawodowej człowieka w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem prospołecznego wymiaru funkcjonowania organizacji. Akcentując znaczenie pracownika jako dysponenta niepowtarzalnych możliwości zawodowych oraz rolę poczucia podmiotowości w efektywnym wykorzystaniu tych możliwości na rzecz organizacji, autorka zwraca uwagę na znaczenie psychospołecznych wyznaczników sprawnego działania zawodowego.