Podejście sytuacyjne w zarządzaniu zaangażowaniem w organizację
Małgorzata Adamska-Chudzińska
Norbert Andraszak
2023
W monografii podjęty został problem labilności zaangażowania pracowników oraz słabnącej więzi z organizacją, co prowadzi do licznych strat organizacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego. Autorzy monografii podjęli próbę rozwiązania problemu retencji pracowników przy zastosowaniu podejścia sytuacyjnego w zarządzaniu zaangażowaniem pracowników.
Uwarunkowania sprawności zawodowej człowieka w organizacji. Aspekt prospołeczny
Małgorzata Adamska-Chudzińska 2012
Praca stanowi studium teoretyczno-empiryczne czynników determinujących poziom sprawności zawodowej człowieka w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem prospołecznego wymiaru funkcjonowania organizacji. Akcentując znaczenie pracownika jako dysponenta niepowtarzalnych możliwości zawodowych oraz rolę poczucia podmiotowości w efektywnym wykorzystaniu tych możliwości na rzecz organizacji, autorka zwraca uwagę na znaczenie psychospołecznych wyznaczników sprawnego działania zawodowego.
Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka
Justyna Pawlak 2009
Niniejsza praca jest teoretycznym studium odnoszącym się do zagadnień wywodzących się z psychologii osobowości i psychologii rozwoju człowieka, w którym Autorka, w oparciu o wybrane poglądy psychologiczne i filozoficzne, dokonała analizy zjawiska autokreacji, jej zakresu, kontekstu rozwojowego, potrzebnej motywacji oraz uwarunkowań. Zagadnienie to wpisuje się w klimat współczesnej, indywidualistycznej i ekspresywistycznej kultury, która z jednej strony podkreśla te cechy człowieka, które predestynują go do zachowań autokreacyjnych, z drugiej natomiast strony charakteryzuje się chaosem wzorców, promowaniem szybkich zmian i przywiązaniem do dóbr konsumpcyjnych, co z kolei utrudnia proces autokreacji.
Celem publikacji jest przedstawienie różnych aspektów podmiotowości człowieka w organizacji. Autorzy zarysowali wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w złożonych strukturach społeczno-organizacyjnych, a zarazem z koniecznością funkcjonowania w obrębie dwóch odmiennych porządków: jednego przynależnego światu rzeczy, a drugiego przynależnego światu podstawowych ludzkich potrzeb i wartości. Poruszono kwestie zaufania, kontroli, relacji zawodowych i decyzji menedżerskich podejmowanych w kontekście współpracy w organizacji, a także zachowań osób proaktywnych, rozwoju zawodowego i szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej. Poddano również refleksji problem wartości towarzyszących działalności zawodowej pracowników.