Ułatwienia dostępu

Katedra Marketingu

Publikacje

Publikacje
Publikacje
Konsumpcja w czasach pandemii

Konsumpcja w czasach pandemii. Jak kryzys spowodowany pandemią Covid-19 zmienił zachowania konsumentów?

Paweł Chlipała, Agnieszka Żbikowska
PWE, Warszawa 2022

Monografia jest metodyczno-empirycznym studium zachowań konsumentów w warunkach pandemii COVID-19. Zawiera:  rozważania na temat zmian zachowań konsumentów w kryzysie, dyskusje w kwestii podejść metodycznych do badań zachowań konsumentów w sytuacjach kryzysowych, przegląd i wyniki badań zmian zachowań konsumentów w czasach pandemii oraz próbę określenia przyszłych trendów.


Czytaj więcej
Evaluating Social Media Marketing

Evaluating Social Media Marketing : Social Proof and Online Buyer Behaviour

Katarzyna Sanak-Kosmowska
London, New York: Routledge, 2021

W 2021 ukazała się publikacja dr Katarzyny Sanak-Kosmowskiej poświęconej znaczeniu wpływu społecznego w współczesnym marketingu. Monografia stanowi efekt kilkuletnich badań prowadzonych przez nią w Katedrze Marketingu UEK w ramach realizacji grantu przyznanego przez Narodowe Centrum Nauki pod kierownictwem Profesora Jana W. Wiktora.

Czytaj więcej
Information Asymmetry

Information Asymetry in Online Advertasing

Jan W. Wiktor, Katarzyna Sanak-Kosmowska
London, New York: Routledge, 2021

Monografia prezentuje wyniki badań prowadzonych w ramach grantu NCN pt. nr 2018/29/B/HS4/00563 pt. Asymetria informacji w reklamie on-line a manipulacja zachowaniem e-konsumenta.

 

Czytaj więcej

Analiza jakości produktu - perspektywa marketingowa. Zbiór zadań

Agata Jonas, Marek Rawski
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2021

Jakość produktu jest dziś kluczowym elementem przetrwania na rynku a także budowania przewagi konkurencyjnej. Zarządzanie jakością stanowi więc istotny obszar zarządzania przedsiębiorstwem. Idea zarządzania jakością w przedsiębiorstwach nie jest nowa.

Prezentowana publikacja  stanowi zbiór zadań dotyczących zarówno klasycznych narzędzi tworzenia oraz kontroli jakości jak i narzędzi pozwalających uwzględnić perspektywę klienta na etapie projektowania  i badania jakości. Zestaw zadań dotyczących każdego z narzędzi poprzedzony został krótkim teoretycznym jego opisem wraz z przedstawieniem metody i algorytmu jego zastosowania.

Układ pracy odpowiada poszczególnym fazom życia produktu. Opracowanie podzielono na cztery części. Rozdział pierwszy dotyczy etapu projektowania produktu i procesu. Rozdział drugi poświęcono zagadnieniom zarządzania jakością na etapie realizacji i produkcji wyrobu. Ocena jakości przez konsumentów na etapie konsumowania wyrobu oraz identyfikacja wymiarów tej oceny (macierz istotności – jakości) stanowią podstawowe zagadnienia zawarte w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty w całości został poświęcony usługom jako specyficznemu rodzajowi produktu.

  Publikacja powstała głównie z myślą o studentach zgłębiających wiedzę z obszaru zarządzania jakością. Przedstawione zadania i ćwiczenia są przeznaczone do indywidualnego lub grupowego rozwiązywania i mają pomóc w zdobywaniu praktycznych umiejętności niezbędnych w procesie zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Autorzy mają nadzieję że publikacja okaże się także pomocna w dydaktyce. Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów wszystkich kierunków studiów ekonomicznym, a szczególnie kierunku Zarządzanie oraz Marketing i Komunikacja Rynkowa. Odbiorcami mogą być także osoby zawodowo zajmujące się zarządzaniem jakością oraz marketingiem w przedsiębiorstwach oraz wszyscy, którzy pragną poszerzyć swoja wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie stosowania metod analizy jakości produktu.

Czytaj więcej
Wykorzystanie beaconów

Wykorzystanie beaconów w komunikacji marketingowej

Maria Bajak
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021

Monografia ukazuje możliwości wykorzystania beaconów w komunikacji marketingowej  Współczesny konsument za sprawą technologii cyfrowych podczas zakupów coraz częściej balansuje na granicy świata rzeczywistego i wirtualnego. Angażujący dialog z marką mogą wspierać między innymi rozwiązania z obszaru internetu rzeczy. W tym kontekście jako jedną z perspektywicznych technologii wskazać można beacony, które pełnią funkcję punktów kontaktowych konsumenta z marką. Urządzenia te lokalizują użytkownika w przestrzeni i przesyłają mu pakiet spersonalizowanych informacji, wspierając go na ścieżce zakupowej. Umożliwiają realizację wielowymiarowych kampanii marketingowych opartych na tworzeniu indywidualnej relacji z odbiorcą.

Publikacja odpowiada na pytania:

• jakie możliwości prezentują beacony w obszarze komunikacji marketingowej,

• jakie oczekiwania mają konsumenci wobec tej technologii,

• w jaki sposób te sensory mogą wspierać działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu i wyrównywania szans,

• jakie są główne niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem beaconów w przedsiębiorstwie i każdej instytucji,

• jakie jest miejsce tych urządzeń w systemie komunikacji marketingowej?

 

Książka zapewnia kompletność ujęcia tematu, gdyż ukazuje zarówno „świat beaconów”, jak i tytułowy „system komunikacji”, a także to, co je łączy: wyniki badań zrealizowanych przez autorkę, dotyczące praktycznego wykorzystania beaconów w komunikacji marketingowej.

Z recenzji dr hab. inż. Barbary Szymoniuk, prof. PL.

 

Wartość ocenianej publikacji podnoszą zaprezentowane w niej wyniki badań własnych, przeprowadzonych zarówno wśród konsumentów, jak i organizacji wykorzystujących beacony jako instrument wspierający komunikację z ich klientami (…). W pracy zwrócono uwagę na mnogość zastosowań beaconów w biznesie, stawiając jednocześnie tezę, że będą one miały istotny wpływ na kształt współczesnej komunikacji marketingowej.

Z recenzji dr. hab. Grzegorza Hajduka, prof. UR

 

Czytaj więcej
Audyt marketingu

Audyt marketingu - strategiczne narzędzie kontroli marketingu. Studium teoretyczno-metodyczne

Piotr Hadrian
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2020

Podstawowym problemem naukowo-badawczym monografii jest rozpoznanie, wyjaśnienie i pogłębienie tożsamości audytu jako narzędzia strategicznej kontroli marketingu. Poruszona w pracy problematyka została przedstawiona zarówno w ujęciu interpretacyjnym, obejmującym rozważania teoretyczne oraz empiryczne, jak i metodycznym, poprzez zaprezentowanie autorskiej propozycji modelu audytu marketingu. W warstwie teoretycznej zastosowano podejście historyczne rozpatrujące ewolucyjne zmiany ujmowania audytu wynikające z kształtowania kolejnych koncepcji zarządzania, kontroli, audytu i marketingu. Zagadnienia z zakresu praktyki audytu marketingu zostały zobrazowane wynikami badań empirycznych prowadzonych przez różnych badaczy, w tym autora monografii. Zwieńczeniem rozważań jest opis modelu audytu w ujęciu koncepcyjnym, procesowym i strukturalnym. Model ma charakter naukowo-poznawczy i przedstawia teoretyczne podstawy i założenia oraz procedury, które umożliwiają dokonanie prawidłowej kontroli działalności marketingowej w wymiarze strategicznym.

Czytaj więcej

Komunikacja rynkowa: podstawy teoretyczne i ćwiczenia

Magdalena Dołhasz, Katarzyna Sanak-Kosmowska
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2019

Wprowadzenie

1. Podstawy komunikacji rynkowej przedsiębiorstwa
1.1. Definicje komunikacji rynkowej
1.2. Elementy procesu komunikacji rynkowej
1.3. Modele komunikacji rynkowej
1.4. Rodzaje komunikacji rynkowej
Zadania
Test uzupełnień zdań
Test wyboru
Literatura zalecana

2. Interpersonalna komunikacja rynkowa przedsiębiorstwa z otoczeniem
2.1. Komunikacja werbalna i niewerbalna
2.2. Autoprezentacja
2.3. Negocjacje
2.4. Promocja osobista
Zadania
Test uzupełnień zdań
Test wyboru
Literatura zalecana

3. Masowa komunikacja rynkowa przedsiębiorstwa z otoczeniem – wybrane
instrumenty promocji
3.1. System identyfikacji wizualnej firmy
3.2. Marka
3.3. Reklama
3.4. Public relations
3.5. Promocja sprzedaży
3.6. Merchandising
Zadania
Test uzupełnień zdań
Test wyboru
Literatura zalecana

4. System badań marketingowych na potrzeby komunikacji rynkowej
4.1. Badania marketingowe – najważniejsze pojęcia
4.2. Rodzaje badań marketingowych
4.3. Wybrane metody ilościowych badań marketingowych
4.4. Wybrane metody jakościowych badań marketingowych
Zadania
Test uzupełnień zdań
Test wyboru
Literatura zalecana

5. Nowe sposoby komunikacji rynkowej
5.1. Komunikacja rynkowa przedsiębiorstwa w serwisach społecznościowych
5.2. Product placement
5.3. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Zadania
Test uzupełnień zdań
Test wyboru
Literatura zalecana

6. Planowanie komunikacji marketingowej
Zadania
Test uzupełnień zdań
Test wyboru
Literatura zalecana

Literatura

Spis tabel

Spis rysunków


ISBN: 978-83-7252-800-1

Czytaj więcej

Audyt marketingu - strategiczne narzędzie kontroli marketingu. Studium teoretyczno-metodyczne

Paweł Chlipała
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2018

„Monografia ma charakter metodologiczny. Dokonano w w niej próby zaprezentowania istoty, skuteczności oraz wartości poznawczej zintegrowanych badań, a więc takich, w których w jednym projekcie badawczym zastosowano więcej niż jedną metodologię badań. Obszarem adaptacji metodologii zintegrowanej jest marketing jako dyscyplina, której potrzebne są różne typy wiedzy, sprzyjające tworzeniu i weryfikacji konstruktów teoretycznych. Głównym celem opracowania jest przedstawienie propozycji zastosowania metodologii badań zintegrowanej w badaniach marketingu”.

(ze Wstępu)

Zawartość

Rozdział I. Podejścia metodologiczne i epistemologiczna struktura poznawcza nauk społecznych w kontekście poznania marketingu

Rozdział II. Marketing jako przedmiot naukowego poznania

Rozdział III. Istota i sposoby łączenia podejść metodologicznych w naukach społecznych – przyczynek do badań marketingu

Rozdział IV. Przesłanki i formy integracji podejść metodologicznych w metodologii badań współczesnego marketingu

Czytaj więcej
Rola serwisów społecznościowych

Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki

Katarzyna Sanak-Kosmowska
Wydawnictwo Drugie, 2018

Prekursorska publikacja o kreowaniu wizerunku firm w social media. Specyficzny sposób komunikacji prowadzony przy użyciu portali społecznościowych odchodzi od identyfikowania marki jako znaku graficznego, produktu lub usługi, wskazując na znacznie szersze rozumienie tego pojęcia. Jednocześnie w przypadku mediów społecznościowych wciąż niewiele wiadomo, na ile rzeczywiście skuteczne jest ich wykorzystanie w kontekście budowania rozpoznawalności i pożądanego postrzegania marki. Autorka książki kieruje zatem uwagę na stopień trwałości informacji marketingowych przekazywanych poprzez poszczególne portale oraz analizę skuteczności technik stosowanych w ramach obsługi profili marek.

„Książka podejmuje niezwykle aktualny temat, a jej oryginalność wynika z objęcia rozpoznaniem i analizą zarówno zachowań konsumentów, jak i przedsiębiorstw prowadzących działania marketingowe w portalach społecznościowych. Atutem jest także interdyscyplinarne podejście do przedstawionej problematyki – główny nurt rozważań przynależy do nauk o zarządzaniu, ale jednocześnie Autorka uwzględnia dorobek psychologii, socjologii, medioznawstwa oraz informatyki.”
Dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

„Autorka prezentuje niezbędną wiedzę teoretyczną dotyczącą mediów społecznościowych, wykorzystuje bogatą literaturę przedmiotu, a także w jasny i logiczny sposób przedstawia zaprojektowaną przez siebie procedurę badań empirycznych oraz interpretację wyników.”
Dr hab. Ewa Frąckiewicz, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego

Czytaj więcej
Marketing społeczny

Marketing społeczny przedsiębiorstw komercyjnych

Anna Czubała, Agata Jonas, Halina Wojnarowska
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2017

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR) to spełnianie ekonomicznych, ekologicznych, etycznych i społecznych oczekiwań oraz powinności nakładanych na przedsiębiorstwo przez jego interesariuszy. Stopień zaangażowania przedsiębiorstw w podejmowanie działań z obszarów społecznej odpowiedzialności  jest w praktyce mocno zróżnicowany.

W realizacji CSR ważną rolę pełni marketing. Marketing jest bowiem tą funkcją, która ponosi odpowiedzialność za obserwację rynku, identyfikację oczekiwań społecznych na rynkach docelowych przedsiębiorstwa, opracowanie produktów zaspokajających etyczne i społeczne potrzeby nabywców, ich dostarczanie i promocję.

Uznając wdrażanie CSR za ważną przesłankę zmian orientacji marketingowej przedsiębiorstw w pierwszym rozdziale przedstawiono genezę tej koncepcji i jej znaczenie. Szczególną uwagę zwrócono na współczesną koncepcję CSR i jej filary tj. rozwój etyki, zrównoważony rozwój, teorię interesariuszy, metody pomiaru i oceny korzyści z wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach. W rozdziale drugim omówiono istotę i przesłanki rozwoju marketingu społecznego. Wiele miejsca poświęcono prezentacji różnych koncepcji marketingu, w których obszar podejmowanych działań realizuje nie tylko oczekiwania społeczne i środowiskowe klientów firmy, ale i innych grup interesariuszy. Rozdział trzeci poświęcony został marketingowi ekologicznemu. Rozdział czwarty obejmuje marketing sponsorski, rozdział piąty – zagadnienia realizacji marketingu społecznego poprzez współpracę przedsiębiorstw z organizacjami pozarządowymi.  Zwrócono uwagę na korzyści osiągane przez wszystkie strony zaangażowane w realizację tych przedsięwzięć, a w szczególności przez przedsiębiorstwa i ich pracowników, organizacje non-profit i beneficjentów. Rozdział szósty poświęcony jest formom komunikacji działań z zakresu marketingu społecznego. 

Autorki mają nadzieję, że podręcznik okaże się pomocny w kształceniu studentów, aktualnych i przyszłych menedżerów zainteresowanych etycznymi, społecznymi, środowiskowymi aspektami działalności marketingowej.

 

Czytaj więcej
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym. Integracja różnorodności

Red. nauk. Jan W. Wiktor
Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2017

Publikacja otrzymała – Nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w grupie „wybitnych i innowacyjnych podręczników akademickich”.

Książka podejmuje pogłębioną, jednak syntetyczną refleksję nad koncepcją, strukturą i uwarunkowaniami zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym. Stanowi próbę zaprezentowania podstawowych zagadnień problematyki internacjonalizacji firmy w postaci swoistej integracji różnorodności – integracji podstawowych i na wskroś autonomicznych funkcji przedsiębiorstwa: marketingu, zasobów ludzkich, finansów i rachunkowości, ale i też integracji odmienności, jaką stanowi współczesny świat – „globalna wioska” ze specyfiką i tożsamością poszczególnych rynków ekspansji międzynarodowej przedsiębiorstw. Takie podejście umożliwia holistyczne spojrzenie na zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym w złożonych i turbulentnych warunkach, jakie stwarzają rozległe i pogłębiające się procesy globalizacji.

W pracy dostrzegam następujące znaczące zalety:

  • Po pierwsze, książka zawiera kompletny lub „niemal kompletny” […] przegląd podstawowych problemów i wyzwań zarządzania międzynarodowego. Na szczególnie pozytywną ocenę zasługuje przełamanie coraz wyraźniejszych barier dzielących subdyscypliny zarządzania i uwzględnienie aspektów finansowych i rachunkowości przedsiębiorstw międzynarodowych.
  • Po drugie, opracowanie zawiera wiele przykładów (w formie tzw. „skanerów”), często zaczerpniętych z praktyki przedsiębiorstw polskich lub działających w Polsce. Dzięki temu możliwe jest bezpośrednie odniesienie teorii do praktyki i nierzadko rodzimej praktyki.
  • Po trzecie, w pracy znaleźć można kompetentne omówienie większości najważniejszych koncepcji, teorii i modeli spotykanych w światowej i polskiej literaturze dotyczącej zarządzania międzynarodowego. Zapewnia się w ten sposób Czytelnikowi dobry punkt wyjścia do dalszych studiów.

(z Wprowadzenia)

***

Autorom udało się z powodzeniem zrealizować ambitny zamiar, wychodzący naprzeciw potrzeb praktyki zarządzania, dydaktyki akademickiej, rozwoju kadr menedżerskich i dalszych badań w obszarze zarządzania międzynarodowego.

Prof. dr hab. Andrzej K. Koźmiński
Akademia Leona Koźmińskiego

 

Czytaj więcej
Metody analityczne w zarządzaniu marketingiem

Wykorzystanie metod i technik analitycznych w procesie zarządzania

Piotr Hadrian, Marek Rawski
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2016

Publikacja jest przeznaczona głównie dla studentów zgłębiających wiedzę w zakresie zarządzania marketingiem. Przedstawione zadania i ćwiczenia są przeznaczone do grupowego, względnie indywidualnego rozwiązania i mają pomóc w zdobyciu praktycznych umiejętności niezbędnych w procesie realizacji zarządzania marketingiem w realnych podmiotach rynkowych. Autorzy mają nadzieję, iż publikacja będzie także pomocnym materiałem dydaktycznym dla wszystkich, którzy samodzielnie próbują zgłębiać wiedzę o marketingu, a także dla marketerów stawiających pierwsze kroki w praktyce gospodarczej. W zamyśle autorów przedstawiony materiał powinien stanowić także inspirację do tworzenia nowych przykładów i zadań, pozwalających lepiej opanować umiejętność posługiwania się różnymi narzędziami analizy marketingowej, wobec czego powinien być przydatnym narzędziem w pracy dydaktycznej.

 

Czytaj więcej

Marketing w 25-leciu gospodarki rynkowe w Polsce

Red. Anna Czubała, Jan W. Wiktor, Piotr Hadrian
PWE, Warszawa 2014

Rozwój gospodarki rynkowej w Polsce w istotny sposób zmienił i nadal zmienia warunki działania przedsiębiorstw i sposób zarządzania nimi. Globalizacja, internacjonalizacja, integracja rynków, informatyzacja, wzrost konkurencji, nowe trendy w postawach i zachowaniach nabywców tworzą zasadnicze, rozległe i wielowymiarowe uwarunkowania rozwoju gospodarki i funkcjonowania przedsiębiorstw. Sprawiają, że, z jednej stron, kluczowym warunkiem przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw staje się umiejętne zarządzanie i ciągłe dostosowywanie marketingowych strategii do nowych wyzwań. Z drugiej strony działania marketingowe przedsiębiorstw dążących do zdobycia przewagi konkurencyjnej dynamizują sytuację rynkową, a innowacyjność firm, ich produktów, technologii i organizacji prowadzi do pojawienia się nowych rynków i obszarów zastosowania marketingu, modyfikacji koncepcji i narzędzi.

Monografia jest poświęcona ewolucji marketingu w 25-leciu transformacji systemowej gospodarki polskiej. Prezentuje kierunki i wyniki badań pracowników naukowych krajowych i zagranicznych ośrodków akademickich.  

Czytaj więcej
Marketing polskich przedsiębiorstw 2

Marketing polskich przedsiębiorstw w 25-leciu gospodarki rynkowej w Polsce

Red. Roman Niestrój, Piotr Hadrian
Fundacja UEK, Kraków 2014

Publikacja prezentuje wyniki badań przeprowadzonych przez pracowników Katedry pod kierunkiem prof. R. Niestroja  prezentujących zakres wdrażania orientacji marketingowej w polskich przedsiębiorstwach. Podstawę metodyczną badania stanowiły założenia przyjęte w badaniu zrealizowanym przez Katedrę Marketingu AE w Krakowie pod kierunkiem prof. Jerzego Altkorna w roku 1998. Zgodnie z nimi stopień zakorzenienia koncepcji marketingowej i rynkowej orientacji firmy może być badany przez analizę takich wskaźników symptomatycznych, jak: usytuowanie czynników rynkowych i marketingowych w rankingu czynników sukcesu przedsiębiorstwa, pozyskiwanie i wykorzystywanie w procesach decyzyjnych danych i informacji rynkowych, planowanie działań rynkowych, formy organizacji działań marketingowych, realizowane strategie marketingowe.

Głównym celem obecnych badań było sprawdzenie, w jakim stopniu, po dwudziestu pięciu latach rozwijania gospodarki rynkowej, w polskich przedsiębiorstwach zakorzeniły się marketingowe idee i zasady postępowania na rynku, a także rozpoznanie, jaki strategie, formy i instrumenty działania preferują badane przedsiębiorstwa.

Monografia składa się z 14 rozdziałów obejmujących krótką charakterystykę dotychczasowych badań nad rynkową orientacją polskich przedsiębiorstw, założenia metodyczne i charakterystykę aktualnego badania, ocenę orientacji w oparciu o identyfikację kluczowych czynników sukcesu przedsiębiorstw, organizacyjne uwarunkowania i informacyjne podstawy marketingu, charakterystykę planowania i strategii marketingowych przedsiębiorstw oraz polityk instrumentalnych (produktu, ceny, dystrybucji i promocji), e-marketing, nowe koncepcje wynikające z ewolucji marketingu. Całość zamyka rozdział podsumowujący samoocenę przedsiębiorstw dotyczącą ich przystosowania do gospodarki rynkowej oraz wskazujący bariery dalszego rozwoju zarządzania marketingowego w Polsce.

(z Wstępu)

Czytaj więcej
Zarządzanie marketingiem - Księga jubileuszowa Romana Niestroja

Zarządzanie marketingiem. Trendy, strategie, instrumenty. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Romanowi Niestrojowi

Red. Anna Czubała, Jan W. Wiktor
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2014

Publikacja przygotowana z okazji 45-lecia pracy twórczej Profesora Romana Niestroja, długoletniego pracownika Uczelni, pełniącego wiele ważnych funkcji, w tym w latach 2008-2012 rektora UEK, członka towarzystw naukowych, promotora prac dyplomowych i doktorskich, recenzentem w postępowaniach habilitacyjnych, autora wielu publikacji naukowych i podręczników.

Publikacja zawiera 12 artykułów przygotowanych przez pracowników Katedry Marketingu, dotyczących strategicznych problemów zarządzania marketingiem:

  1. Anna Czubała – Podstawy społecznej odpowiedzialności w marketingu przedsiębiorstw
  2. Jan W. Wiktor – Zarządzanie marketingiem a ekonomia menedżerska. Perspektywa rynku, przedsiębiorstwa i zarządzania
  3. Agnieszka Żbikowska – Przesłanki rozwoju strategii marketingu globalnego
  4. Paweł Chlipała – Pozycjonowanie oferty w procesie strategicznego zarządzania marketingiem
  5. Magdalena Dołhasz – Nowe kierunki komunikacji marketingowej
  6. Piotr Hadrian – Audyt organizacji marketingu w przedsiębiorstwie
  7. Agata Jonas – Znaczenie marketingu usług dla rozwoju teorii i praktyki marketingu
  8. Krzysztof Kapera – Wykorzystanie internetu w komunikacji marketingowej polskich przedsiębiorstw
  9. Mariusz Kuziak – Zaangażowanie konsumenta w środowisku mediów społecznościowych
  10. Marek Rawski – Charakterystyka strategii nakierowanej na klientów
  11. Tomasz Smoleń – Marki na rynku produkcji filmowych
  12. Halina Wojnarowska – Marki własne w strategiach marketingowych przedsiębiorstw handlowych
Czytaj więcej

Koncepcje zarządzania i marketingu w sferze kultury. Projektowanie, implementacja i kontekst skuteczności działań

Red. Jan W. Wiktor, Joanna Łodziana-Grabowska, 
CeDeWu.pl, Warszawa 2014

Książka zawiera zbiór opracowań przygotowanych na I Międzynarodową Konferencję Naukową pn. Współczesne problemy zarządzania i marketingu w instytucjach kultury, zorganizowaną przez Wydział Zamiejscowy w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w dąbrowie Górniczej, w dniach 15-16 listopada 2013 roku.

Monografia  prezentuje nowoczesne, interdyscyplinarne ujęcie zagadnień identyfikowanych i charakteryzowanych poprzez projektowanie, implementację oraz skuteczność działań w obszarze zarządzania i marketingu w sferze kultury. Modelowe rozwiązania uzupełniają studia przypadków, przykłady praktycznego wykorzystania strategii oraz przedsięwzięć marketingowych instytucji kultury. Zawartość opracowania obejmuje charakterystykę działań z zastosowaniem modeli uwzględniających specyfikę obszaru oraz przedsięwzięć podkreśla­jących w praktycznych rozwiązaniach pasję i determinację osób zajmujących się w różny sposób i w różnym zakresie kulturą.

Problematyka badań dotyczy upowszechniania kultury – jej uwarunkowań i strategii, marketingu w funkcjonowaniu instytucji kultury, muzyki w kulturze oraz istoty marketingu w biznesie muzycznym. Dobór problematyki i jej układ strukturalny pozwoliły na porządkowanie zagadnień w odniesieniu do typu instytucji kultury, walorów Euroregionu Śląsk Cieszyński, wybranych elementów aktywności marketingowej oraz rodzaju sztuki. Walory aplikacyjne prezentowanych badań dokumentują pragmatyzm opisywanych przedsięwzięć i rozwiązań.

Mamy nadzieję, że prezentowany zakres zagadnień i odniesienia do praktyki działań staną się interesującą lekturą dla tych, którzy związani są w róż­nym zakresie z kulturą, zarządzają instytucją kultury oraz tworzą jej dzieła.

(z Wstępu)

Czytaj więcej
Komunikacja marketingowa

Komunikacja marketingowa. Modele, strategie, formy przekazu

Jan W. Wiktor
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

Książka uzyskała 3 miejsce w ogólnopolskim konkursie najlepszych podręczników z zakresu zarządzania, a wcześniejsze wydanie otrzymało nagrodę Ministra i wyróżnienie Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania.

Książka jest pogłębioną refleksją nad komunikacją marketingową w szerokim, wielowymiarowym, interdyscyplinarnym wymiarze. Szczegółowo prezentuje jej narzędzia ujęte w 4 podstawowe formy przekazu – promocję osobistą, reklamę, promocję dodatkową i public relations. Omawia ich cechy i właściwości, akcentując wymiary integracji, konfigurację i zależność między nimi w dwóch odmiennych, jednak wzajemnie się uzupełniających środowiskach komunikacji: tradycyjnym i hipermedialnym.

Praca nawiązuje do najnowszej wiedzy z teorii komunikacji społecznej, zarządzania i marketingu oraz do rozwiązań kształtujących komunikację marketingową pod wpływem zmian w technice i technologii komunikacji, rozwoju Internetu, jego narzędzi i aplikacji. Przedstawia zarazem interesujące przykłady i doświadczenia kampanii promocyjnych.

Nowoczesny i oryginalny sposób ujęcia problematyki czynią z książki znaczące źródło wiedzy i inspiracji dla pracowników naukowych, studentów kierunków ekonomicznych, społecznych i humanistycznych, a także – w części – kierunków prowadzonych na uczelniach technicznych i przyrodniczych.

Praca przydatna dla specjalistów marketingu przedsiębiorstw, instytucji publicznych, organizacji społecznych, agencji reklamowych w tworzeniu atrakcyjnych strategii komunikacji marketingowej, strategii których ramy w triadzie: modele–struktury–instrumenty, prezentuje właśnie ta książka.

 

Czytaj więcej

Społeczne wymiary marketingu. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Annie Czubale

Red. Roman Niestrój, Jan W. Wiktor,
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2013

Publikacja została przygotowana przez pracowników Katedry Marketingu z okazji jubileuszu 45. lecia pracy twórczej Profesor Anny Czubały,  długoletniego pracownika pełniącego wiele ważnych funkcji w Uczelni, w tym kierownika Katedry Marketingu w latach 2001-2014, członka organizacji naukowych i kolegiów redakcyjnych czasopism naukowych, promotora i recenzenta licznych prac dyplomowych, doktorskich, habilitacyjnych i wniosków awansowych.

Prof. Anna CzubałaProfil publikacji oddaje szerokie i  wielowymiarowe studia i badania Pani Profesor. Zawiera 12 artykułów pracowników Katedry Marketingu:

  1. Roman Niestrój – Sprawność marketingu a równowaga rynku
  2. Jan W. Wiktor – Ekonomia społeczna – w stronę społecznego  oblicza  marketingu
  3. Paweł Chlipała – Rozważania terminologiczne o zależnościach między marketingiem i społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa
  4. Magdalena Dołhasz – Wykorzystanie reklamy w kampaniach społecznych instytucji pozarządowych w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu
  5. Piotr Hadrian – Wykorzystanie audytu marketingowego do kontroli  społecznej odpowiedzialności marketingowo zorientowanego przedsiębiorstwa
  6. Agata Jonas – Marketing wewnętrzny  a społeczna odpowiedzialności przedsiębiorstwa w obszarze relacji z pracownikami
  7. Krzysztof Kapera – Komunikacja działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu za pośrednictwem Internetu
  8. Mariusz Kuziak – Postawy użytkowników wobec działań marketingowych w mediach społecznościowych
  9. Marek RawskiWykorzystanie metody refleksji strategicznej do oceny możliwości realizacji przez przedsiębiorstwo społecznej odpowiedzialności
  10. Tomasz Smoleń – Wspieranie kultury i sztuki jako element koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce
  11. Halina Wojnarowska – Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a jego wizerunek i reputacja
  12. Agnieszka ŻbikowskaRelacje między społeczną odpowiedzialnością biznesu a public relations w kontekście trudności definicyjnych
Czytaj więcej

Podstawy marketingu

Red. nauk. Anna Czubała
PWE, Warszawa 2012

Koncepcje, instrumenty, obszary zastosowań marketingu zmieniają się w czasie, by sprostać wyzwaniom przeistaczającego się otoczenia. Jednak istota marketingu pozostaje ta sama, tzn. służy on rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb oraz pragnień klientów docelowego rynku w sposób przynoszący im satysfakcję, a przedsiębiorstwu dający zysk. W poszczególnych rozdziałach niniejszego podręcznika autorzy zawarli rozważania dotyczące:

  • funkcji i znaczenia marketingu,
  • kierunków jego rozwoju,
  • preferencji i zachowań zakupowych klientów,
  • podziału rynku na segmenty,
  • instrumentów marketingowego oddziaływania na nabywców,
  • gromadzenia informacji rynkowych
  • planowania i kontrolowania działalności marketingowej.


Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków związanych z marketingiem, zarządzaniem i komunikacją oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych.

Czytaj więcej
Strategie marketingowe na rynkach międzynarodowych

Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych

Red. nauk. Jan W. Wiktor, Paweł Chlipała
PWE, Warszawa 2012

Monografia prezentuje wyniki badań zespołu Katedry Marketingu UEK nad strategiami marketingowym polskich eksporterów. Ich podstawą był projekt badawczy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr N N115 042937, zrealizowany w latach 2009-2011.

Książka składa się z dwu zasadniczych części. Pierwsza ukazuje strategie marketingu w wymiarze refleksji teoretycznej oraz możliwości i uwarunkowań poznania empirycznego. Część druga jest pogłębioną, na swój sposób selektywną analizą strategii funkcjonowania polskich eksporterów na rynkach zagranicznych. Zgodnie z logiką i metodyką badań nad biznesem międzynarodowym charakteryzuje znaczenie misji w strategiach rozwoju polskich firm eksportujących, motywy i uwarunkowania internacjonalizacji działalności polskich eksporterów i, szerzej, eksport jako strategię wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, strategie obecności polskich eksporterów na rynkach międzynarodowych oraz sferę instrumentalno-czynnościowa marketingu polskich firm na rynkach zagranicznych. 

The Marketing StrategiesPublikacja ukazała się również w języku angielskim: The Marketing Strategies of Polish Companies in Interantional Makrets,
Ed. J.W. Wiktor, P. Chlipała, Polish Economics Publishers, Warsaw 2012

Czytaj więcej
Marketing usług, wyd. 2

Marketing Usług

Anna Czubała, Agata Jonas, Tomasz Smoleń, Jan W. Wiktor
Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012

Jedną z ważniejszych tendencji rozwoju współczesnych gospodarek jest sukcesywny wzrost znaczenia usług. Nic więc dziwnego, że na rynku wydawniczym pojawia się coraz więcej prac poświęconych marketingowi usług bankowych, turystycznych czy ubezpieczeniowych. Niewiele natomiast jest książek takich jak ta – stanowiących kompleksowe omówienie wiedzy marketingowej i poruszających kwestie ważne dla całej sfery usług.

Autorzy omawiają w niej szczegółowo takie zagadnienia jak:

  • cechy charakterystyczne rynku usług,
  • zarządzanie marketingiem w firmie usługowej,
  • segmentacja rynku usług,
  • jakość usług,
  • proces świadczenia usług,
  • polityka kształtowania cen usług,
  • dystrybucja usług,
  • rola personelu w marketingu firmy usługowej.

Obecne wydanie jest uaktualnione i poszerzone o zagadnienia związane z e-usługami, promocją w Internecie, z rozwojem portali społecznościowych oraz ze współczesnymi formami reklamy.

Książka obejmuje cały zasób wiedzy z marketingu usług wymagany na poziomie akademickim.

Czytaj więcej
Kierunki rozwoju współczesnego marketingu

Kierunki rozwoju współczesnego marketingu

Red. Anna Czubała, Roman Niestrój, Jan W. Wiktor
Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2012

Publikacja prezentuje wyniki badań statutowych pracowników Katedry Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nad kierunkiem rozwoju współczesnego marketingu. Zawarte w niej prace dotyczą różnych zagadnień, a ich tematyka odzwierciedla zainteresowania naukowe poszczególnych pracowników.

Można wśród nich wyróżnić prace, w których omówiono problem tożsamości naukowej marketingu i jego paradygmaty (P. Chlipała – „Paradygmat interpretatywny w marketingu – rozważania w kontekście tożsamości dyscypliny”), związki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw z formami i instrumentami marketingu (A. Czubała – „Formy i instrumenty marketingu społecznego”), instrumenty budowania lojalności klientów (H. Wojnarowska – „Wizerunek i reputacja przedsiębiorstwa a lojalność klientów”), determinanty rozwoju marketingu dla kobiet (M. Dołhasz – „Gender Marketing – istota i założenia”).

W kilku pracach nawiązano do metodyki badań i oceny efektywności strategii marketingu (J.W. Wiktor – „Polscy eksporterzy. Metodologiczne dylematy badań strategii marketingu międzynarodowego przedsiębiorstw” i A. Żbikowska – „Eksport jako strategia wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki międzynarodowe”), kierunków rozwoju audytu marketingowego (P. Hadrian – „Audyt marketingowy w przedsiębiorstwie XXI wieku – wybrane kierunki rozwoju”) i zastosowania metody refleksji strategicznej w celu zwiększenia efektywności marketingu (M. Rawski – „Wykorzystanie metody refleksji strategicznej w kształtowaniu decyzji zwiększania efektywności marketingu”).

Związki między nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi a zarządzaniem marketingiem w różnych obszarach omawiają w swoich pracach K. Kapera – „Przesłanki rozwoju systemów wspomagających proces marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem”, M. Kuziak – „Social media jako przestrzeń działań marketingowych: istota, kategoryzacja i pomiar” i T. Smoleń – „Innowacje techniczne jako czynnik zmian działań marketingowych na rynku dóbr kultury”.

/fragment Wstępu/

Czytaj więcej
Tworzenie wartości dla klienta

Tworzenie wartości dla klienta na rynku usług turystycznych

Paweł Chlipała
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
w Krakowie,  2011

Tworzenie wartości dla klienta jest problematyka aktualną. Zgłębienie zagadnień wartości dla klienta pozwala przedsiębiorstwu tworzyć i zwiększać satysfakcję klienta oraz budować z nim długotrwałe relacje. 

Zakres przedmiotowy publikacji obejmuje problematykę kształtowania wartości dla klientów na rynku usług turystycznych oraz metodykę badań procesu kreowania tej wartości. Publikacja zawiera także wyniki badań przeprowadzonych wśród klientów i podmiotów świadczących usługi turystyczne.

Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunku „Turystyka i rekreacja”. Stanowi podstawową literaturę do wykładu pt. „Strategie wartości dla klienta w usługach turystycznych” oraz cenną pozycję uzupełniająca do zajęć z przedmiotów: „Podstawy marketingu”, „Badania marketingowe w turystyce”, „Zachowania konsumentów na rynku turystycznym”.

Czytaj więcej
Komunikowanie w organizacjach

Komunikowanie w organizacjach gospodarczych

Agnieszka Żbikowska, Arkadiusz Potocki, Renata Winkler 
Difin, Warszawa 2011

W książce potencjalny czytelnik może odnaleźć odpowiedź na pytania dotyczące istoty, metod, barier i warunków sprawnej komunikacji w obrębie organizacji, jak również w zakresie komunikacji organizacji z otoczeniem. Publikacja ta umożliwia zdobycie i pogłębienie wiedzy z zakresu tak aktualnych zagadnień związanych z komunikacją, jak: audyt komunikacyjny, komunikacja marketingowa, komunikacja interkulturowa, wykorzystanie komunikacji w zarządzaniu wiedzą oraz negocjacje. W książce omówiono również szereg metod i narzędzi służących usprawnianiu procesów komunikacji wewnętrznej w organizacji. Monografia ta zawiera wiedzę niezbędną osobom zajmującym stanowiska kierownicze bez względu na szczebel zarządzania czy realizowane funkcje.
Czytaj więcej

Strategie marketingowe eksporterów

Red. nauk. Anna Czubała, Roman Niestrój, Jan W. Wiktor
Fundacja UEK, Kraków 2010

Publikacji prezentuje wyniki badań statutowych Katedry Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w 2009 r. Stanowią one pierwszy etap programu badań strategii marketingowych przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Głównym celem badań była identyfikacja nowych, ważnych nurtów badawczych w tym obszarze. Z tego względu publikowane prace dotyczą różnych problemów, uwzględniających zarówno stan dotychczasowej wiedzy o strategiach marketingowych eksporterów i istniejące luki w tym zakresie, jak i zainteresowania naukowe poszczególnych pracowników.

Badania, oparte głównie na studiach literaturowych, ale także na indywidualnie przeprowadzonych badaniach empirycznych, dotyczyły:

  • teoretycznych i metodycznych problemów eksportu jako formy internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw,
  • strategii ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne,
  • strategii marketingowych eksporterów,
  • ekonomicznych, społecznych, kulturowych, informacyjnych uwarunkowań międzynarodowego marketingu,
  • instrumentów działań marketingowych eksporterów,
  • audytu marketingowego przedsiębiorstw działających w międzynarodowym środowisku marketingowym.
Czytaj więcej
Menedżer w organizacji

Menedżer w organizacji - postrzeganie konkurencji oraz refleksja strategiczna

Marek Rawski, A.Kowalkowski, M.Krzyżanowska, M. Moszoro
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 2010

Autorzy publikacji skupili się na  roli menedżera we współczesnych organizacjach, znaczeniu umiejętności kadry zarządzającej w odniesieniu sukcesu rynkowego i organizacyjnego firm. 

Rola menedżera to także kształtowanie relacji pomiędzy firmą i rynkiem, stąd w publikacji można znaleźć analizę zależności zachodzących między konkurencją a marketingiem. Przedstawiono badania, które pozwoliły uzyskać pogłębiony obraz sposobów postrzegania konkurencji przez menedżerów oraz ich wpływ na decyzje  marketingowe. 

W końcowej części Autorzy zwrócili uwagę na istotne znaczenie relacji jako komponentu działań marketingowych przedsiębiorstwa oraz potrzeby kształtowania racjonalnych relacji nie tylko z klientami, ale także z innymi podmiotami otoczenia rynkowego. 

Czytaj więcej