XXXIV Forum Ekonomiczne, które odbyło się w Karpaczu w dniach 2–4 września 2025 r. pod hasłem „Czas transformacji – jaka będzie Europa przyszłości?” stało się przestrzenią do wymiany myśli pomiędzy przedstawicielami polityki, nauki, biznesu i kultury z kraju i zagranicy w obszarach polityki międzynarodowej i bezpieczeństwa, transformacji technologicznej, AI, cyberbezpieczeństwa, gospodarki, ochrony zdrowia, dziedzictwa kulturowego, zrównoważonego rozwoju.
Uczestniczką panelu pt. „Inżynier 5.0 – kompetencje, oczekiwania, rozwój” była dr hab. Ewa Kozień, prof. UEK z Katedry Zarządzania Międzynarodowego i Logistyki. Moderatorem panelu był mgr Michał Pyclik, Rzecznik Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Panelistami byli również:
- Prof. dr hab. inż. Maria Mrówczyńska, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- Dr hab. inż. Maciej Sułowicz, prof. PK, Dziekan Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej Politechniki Krakowskiej
- Dr hab. Ewa Kozień, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
- Dr Bartosz Sobotka, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
- Mgr Małgorzata Hadwiczak, Dyrektor Linii Biznesowej Automatyzacja ASTOR Sp. z o.o.
- Mgr Artur Talaga, Właściciel / Konsultant biznesowy 1725 Consulting Group
- Mgr Anna Karyś-Sosińska, Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Budimex SA
Tematyka panelu dotyczyła roli inżyniera 5.0 w dynamicznie zmieniającym się świecie, która wykracza dziś daleko poza tradycyjne umiejętności techniczne. Inżynier przyszłości musi łączyć wiedzę inżynierską z kreatywnością, elastycznością, zdolnością zarządzania zmianą i pracą w zespołach interdyscyplinarnych. Przemysł 5.0 od inżyniera przyszłości wymaga nie tylko biegłości technicznej, lecz także rozwiniętych kompetencji miękkich: społecznych, cyfrowych i strategicznych.
Rodzą się zatem pytania:
- Jakie talenty powinien rozwijać inżynier przyszłości, aby sprostać oczekiwaniom rynku pracy?
- Jakie wyzwania stawia przed nim transformacja technologiczna i społeczna?
- W jaki sposób uczelnie, biznes i organizacje rozwojowe mogą wspierać proces kształtowania nowej generacji inżynierów?
Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci oraz praktycy podczas dyskusji o inżynierze przyszłości 5.0.
Link do panelu:



