Zagadnienia na egzamin dyplomowy dla studentów
INNOWACJE W BIZNESIE – studia I stopnia
- Pojęcie i rodzaje cyklów życia projektu.
- Definiowanie projektu i związana z tym dokumentacja.
- Organizacja zespołów projektowych.
- Zarządzanie relacjami z interesariuszami projektu.
- Jakość projektu i jego rezultatów.
- Kaskadowe metodyki zarządzania projektami.
- Zwinne metodyki zarządzania projektami.
- Istota harmonogramowania w projektach.
- Analiza zasobów i budżetowanie w projektach.
- Ograniczenia i przeszkody przedsiębiorczości korporacyjnej.
- Rola menedżerów w kształtowaniu przedsiębiorczości korporacyjnej oraz cechy sprawnego przywództwa korporacyjnego.
- Zalecenia w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej zorientowanej na przedsiębiorczość korporacyjną (przedsiębiorczej kultury korporacyjnej).
- Podstawowe założenia i komponenty koncepcji przedsiębiorczości korporacyjnej.
- Modele przedsiębiorczości korporacyjnej R.C. Wolcotta i M.J. Lippitza.
- Platforma produktu – pojęcie, właściwości, zastosowania i korzyści dla rozwoju nowych produktów.
- Proces projektowania nowego produktu (PNP) – etapy i znaczenie procesu.
- Istota luki/przepaści w cyklu życia adaptacji innowacyjnych produktów przez konsumentów. Kategorie konsumentów różniących się reakcją na innowacje produktowe.
- Funkcje użytkowe i funkcje generowane produktów.
- Rodzaje produktów innowacyjnych wprowadzanych na rynki przez przedsiębiorstwa.
- Komercjalizacja bezpośrednia i pośrednia oraz transfer wiedzy i technologii – istota i przykłady.
- Obszary badań naukowych: badania podstawowe, badania stosowane, badania przemysłowe oraz prace rozwojowe.
- Etapy procesu komercjalizacji.
- Podstawowe sposoby/metody komercjalizacji.
- Charakterystyka praw autorskich twórcy: prawa niemajątkowe (osobiste) i prawa majątkowe.
- Bariery i ograniczenia we współpracy między nauką a biznesem – sposoby minimalizacji i eliminacji.
- Podobieństwa i różnice pomiędzy pracą pracownika badawczego a pracą przedsiębiorcy.
- Rola uczelni w komercjalizacji wyników badań naukowych – przykłady wdrożeń w Polsce i za granicą.
- Innowacje strukturalne w handlu detalicznym.
- Innowacje marketingowe w handlu detalicznym.
- Wykorzystanie nowych technologii w relacjach pomiędzy bankiem a klientem.
INNOWACJE W BIZNESIE – studia II stopnia
- Instrumenty systemowego wsparcia przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce.
- Ocena innowacyjności przedsiębiorstw z wykorzystaniem poziomu gotowości technologicznej (TRL).
- Pomoc publiczna i pomoc de minimis w finansowaniu innowacji.
- Horyzont Europa 2021-2027 jako instrument wsparcia innowacji.
- Determinanty finansowania działalności innowacyjnej ze źródeł publicznych.
- Proces tworzenia innowacji społecznych.
- Możliwości finansowania innowacji społecznych.
- Znaczenie innowacji społecznych dla optymalizowania jakości życia.
- Innowacje społeczne jako metoda przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
- Funkcje innowacji społecznych w miejscu pracy.
- Modele intensyfikacji innowacji społecznych.
- Różnice między wąskim a szerokim podejściem do definiowania pojęcia innowacji w teorii ekonomii.
- Podażowe i popytowe źródła innowacji.
- Modele procesu innowacji – liniowy i nieliniowy.
- Różnice między zamkniętym a otwartym modelem innowacji.
- Znaczenie innowacji w gospodarce w ujęciu ekonomii J. Schumpetera.
- Porównanie ośrodków innowacji oraz ośrodków przedsiębiorczości.
- Różnice między parkami technologicznymi a centrami transferu technologii.
- Porównanie funduszy pożyczkowych oraz funduszy poręczeń kredytowych.
- Ocena znaczenia ośrodków innowacji i przedsiębiorczości we wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw.
- Profil osobowościowy przedsiębiorcy oraz jego cechy pożądane i niepożądane.
- Różnice pomiędzy spółkami typu spin-off i spin-out – przykłady.
- Rola i znaczenie uczelni we wspieraniu przedsiębiorczości akademickiej.
- Przedsiębiorczość i innowacyjność jako podstawowe determinanty osiągania sukcesu.
- Instytucje otoczenia i wspierania przedsiębiorczości i biznesu – przykłady z Polski i UEK.
- Wsparcie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw a zawodność rynku.
- Uzasadnienie dla badań ankietowych przedsiębiorstw w Metodologii Oslo w miejsce badania losów innowacji
- Kryterium wyodrębnienia gałęzi przemysłu wysokiego poziomu technologii (high-tech).
- Włączenie technologii do zasobów kapitału a uchylenie założenia o malejącej krańcowej produktywności kapitału.
- Podstawowe typy innowacji wg podręcznika Oslo o zasadach gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji.
INŻYNIERIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA – studia I stopnia
- Czynniki determinujące rozwiązania strukturalne współczesnych organizacji
- Przedmiot usprawnień w doskonaleniu struktury organizacyjnej
- Zadania badawcze diagnozy struktury organizacyjnej
- Czynniki globalizacji produkcji
- Kontekst zmiany paradygmatu produkcji (masowej, oszczędnej oraz elastycznej)
- Reengineering w zarządzaniu procesem produkcyjnym – istota, cele, zadania, korzyści
- Podstawowe koncepcje stylów kierowania
- Funkcje zarządzania – ujęcie H. Fayola i współczesne
- Wizja, misja, strategia oraz poziomy strategii
- Czynniki determinujące kształt zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
- Metody selekcji kandydatów do pracy – rodzaje, charakterystyka
- Błędy w ocenianiu pracowników
- Pojęcie i istota inżynierii procesów informacyjnych
- Metody racjonalizacji procesów informacyjnych
- Doskonalenie procesu technologicznego – etapy, zakres
- Zasady projektowania stanowiska pracy
- Problemy organizacji w nurcie inżynierskim
- Typologia problemów organizacji
- Rozwiązywanie problemów organizacji – podejście diagnostyczne i prognostyczne
- Typologia metod rozwiązywania problemów organizacji
- Zarządzanie projektami – aspekt funkcjonalny, instytucjonalny, instrumentalny
- Metodyka zarządzania projektami – definicja, metodyki klasyczne, metodyki adaptacyjne
- Funkcje audytu wewnętrznego
- Model systemu audytu wewnętrznego
- Metodyka audytu wewnętrznego – etapy, charakterystyka
- Zasady doboru metod w audycie wewnętrznym
- Cechy przedsiębiorstwa schyłkowego
- Otoczenie, zasoby i wartości w kontekście strategii rozwoju organizacji
- Strategie defensywne w kontekście zarządzania rozwojem organizacji
- Problemy zarządzania rozwojem organizacji w obszarze zarządzania normatywnego
LOGISTYKA MIĘDZYNARODOWA – studia inżynierskie
- Audyt logistyczny w procesach magazynowania, produkcji oraz łańcucha dostaw
- Gospodarka w obiegu zamkniętym – istota, wpływ na proces produkcji
- Zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw
- Strategie logistyczne wobec dostawców – rodzaje, różnice
- Automacja jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
- Organizacje turkusowe – istota, uwarunkowania funkcjonowania
- Rola metod i narzędzi jakości w doskonaleniu działań logistycznych
- Zarządzanie projektami – podejście tradycyjne i zwinne
- Sposoby rozmieszczania zapasów w magazynie
- Fazy procesu magazynowania
- Rozwój łańcuchów dostaw jako element kreowania przewagi konkurencyjnej
- DMAIC w logistyce
- Metody prognozowania procesów logistycznych
- Rodzaje infrastruktury transportu
- Rodzaje dokumentów transportowych i spedycyjnych w gałęziach transportu
- Klasyfikacja towarów w obrocie gospodarczym – rola, przykłady
- Relacyjne bazy danych – definicja, pojęcie relacji, język SQL
- Opakowania jako element łańcucha dostaw – aspekt techniczny, ekonomiczny, ekologiczny
- Opakowania zwrotne wielokrotnego użytku – charakterystyka, europejski system obrotu zwrotnymi pojemnikami
- System transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie
- Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych
- Narzędzia logistyki zwrotnej
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w logistyce/transporcie
- Tworzenie wartości w procesie logistycznej obsługi klienta
- Rola i znaczenie centrów logistycznych jako miejsc realizacji kompleksowej usługi logistycznej
- Modele dystrybucji międzynarodowej i zalecenia co do ich stosowania
- Cyfryzacja i automatyzacja w procesach optymalizacji gospodarki magazynowej
- Systemy przewozów kolejowo-drogowych, Harmonizacja działań w procesach logistycznych
- Elementy modelu decyzyjnego wraz z przykładami odnoszącymi się do optymalizacji decyzji logistycznych
- Wymiary definiujące koncepcję smart city
MARKETING I KOMUNIKACJA RYNKOWA – studia I stopnia
- Ilościowe a jakościowe badania marketingowe
- Badania ankietowe a wywiady kwestionariuszowe – rodzaje i zastosowania
- Rodzaje pytań kwestionariuszowych
- Typy skal wykorzystywanych w badaniach marketingowych
- Rodzaje prób badawczych
- Rola i znaczenie konsumenta w różnych modelach gospodarki rynkowej
- Istota i proces zachowań konsumenta na rynku
- Znaczenie mikroekonomicznych teorii w rozpoznanie zachowań konsumentów na rynku
- Wkład koncepcji dochodowych w rozpoznanie postępowania konsumentów na rynku
- Uwarunkowania zachowań konsumenta na rynku
- Cechy usług i ich konsekwencje dla marketingu
- Pojęcie jakości usług i charakterystyka wybranego modelu jakości usług
- Marketingowa struktura usługi jako produktu
- Rola i wkład klienta w proces usługowy
- Znaczenie personelu w przedsiębiorstwach usługowych – przesłanki i konsekwencje
- Modele komunikacji rynkowej offline i online
- Instrumenty zintegrowanego systemu komunikacji rynkowej
- Reklama w promocji-mix – funkcje, rodzaje i charakterystyka
- Komunikacja interepersonalna – istota i znaczenie w systemie komunikacji marketingowej
- Etapy modelowego programu promocji.
- Pojęcie, przesłanki rozwoju i znaczenie marketingu.
- Istota i znaczenie segmentacji rynku dla przedsiębiorstwa i konsumenta.
- Wpływ cyklu życia produktu na decyzje rynkowe przedsiębiorstwa.
- Cena jako instrument marketingu.
- Funkcje i struktura systemu dystrybucji
- Fazy i charakterystyka procesu zarządzania marketingiem.
- Analiza marketingowej sytuacji przedsiębiorstwa – istota, obszary i główne problemy
- Planowanie marketingu – funkcje planów marketingowych, strategie oddziaływania na nabywców i strategie konkurencji.
- Organizacja marketingu – kryteria podziału zadań i odpowiedzialności w sferze marketingu, rozwiązania organizacji służb marketingowych, oraz uwarunkowania wyboru.
- Kontrola działalności marketingowej – funkcje i rodzaje kontroli, proces strategicznej i operacyjnej kontroli marketingowej.
MARKETING I KOMUNIKACJA RYNKOWA – studia II stopnia
- Kontrola w procesie zarządzania marketingiem
- Cechy użytecznej kontroli i audytu marketingu
- Audyt marketingu jako strategiczne narzędzie kontroli
- Strategie marketingowe jako punkt odniesienia dla audytu marketingu
- Elementy struktury audytu marketingu ich wpływ na zróżnicowanie systemu kontroli działań rynkowych przedsiębiorstwa
- Pojęcie i charakterystyka marketingu społecznego
- Społeczna odpowiedzialność biznesu a koncepcje marketingu
- Etapy wdrażania marketingu społecznego
- Marketing ekologiczny jako przejaw marketingu społecznego – istota, przesłanki, cele
- Kampanie społeczne – istota, rodzaje, przesłanki realizacji
- Ewolucja narzędzi marketingu – koncepcje 4P, 5P, 7P i 4C.
- Główny nurt jako etap rozwoju marketingu – przesłanki wyodrębnienia się nowych koncepcji marketingu
- Znaczenie orientacji marketingowej w tworzeniu wartości dla klienta
- Badania pozytywistyczne i interpretacyjne jako źródła pozyskiwania wiedzy o klientach i kształtowania przyszłej wartości
- Selekcja klientów w strategii marketingu relacji – prawo Pareto, reguła ABC
- Przesłanki i motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw
- Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne
- Strategie standaryzacji i adaptacji narzędzi marketingu na rynku międzynarodowym – specyfika narzędzi marketing-mix
- Kultura narodowa w kształtowaniu narzędzi marketingu na rynkach zagranicznych
- Strategie obecności przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych
- Teoretyczne podstawy komunikacji marketingowej – modele i ich charakterystyka w środowisku offline i online
- Koncepcja zintegrowanej komunikacji marketingowej – płaszczyzny i wymiary integracji
- Przesłanki i uwarunkowania rozwoju komunikacji online – narzędzia i ich właściwości
- Strategiczne rozstrzygnięcia w reklamie: pomiędzy kreatywnością a efektywnością.
- Kształtowanie kampanii komunikacji marketingowej
- Zasady budowy modeli marketingowych
- Charakterystyka modeli opisowych, predykcyjnych i eksplanacyjnych (jeden rodzaj do wyboru)
- Modelowanie cyklu życia produktu – modele dyfuzji
- Analiza conjoint i modele logitowe w badaniach preferencji konsumentów
- Metody badania percepcji marek produktów (mapy percepcji lub preferencji)
MODERN BUSINESS MANAGEMENT – 1st degree studies
- The elements of marketing-mix in extended version for services (7Ps)
- The process of customers segmentation and its implementation in business practice
- Components of consumer behaviours
- Possibilities and restriction of observation method in consumer behaviour studies
- Characteristics and classification of controlling
- The challenges of contemporary organizational behaviour
- The essence of organizational behaviour
- Main types of innovations in organization
- Most important factors influencing the innovativeness of modern enterprises
- Operations management and its functions
- Differences between goods vs. services
- Types of activities related to logistics
- The essence of inventory and types of inventories
- The achievements of major schools of management thought
- Functions of management
- Financial accounting vs. managerial accounting
- Classification of assets in accounting
- The consequentialist approach and the deontological approach to the decision-making process in business ethics
- Characteristics of behavioral ethics
- The understanding of enterprise system success across the four stage system lifecycle
- Success factors for enterprise system implementation depending on project type
- Customer Relationship Management (CRM)
- Hypothesis tests for two population means – applications in marketing and to problems occurring in SMEs
- The concept of organization development (OD)
- The characteristics of Small Business Act (SBA)
- Criteria for belonging to the SME sector in the European Union
- Main factors of e-commerce development
- Business models in retail trade
- The concept and econometric approaches to estimation of basic risk measures
- Present econometric approaches to backtesting basic risk measures
MODERN BUSINESS MANAGEMENT – 2nd degree studies
- Fields of macroeconomic policy in modern economies
- Major macroeconomic indicators
- Types of explanations in socio-economic research
- Characteristics of research designs
- Managers intercultural competence in a multinational company
- Cultural backgrounds in internal communication within a multinational company
- The impact of temporal orientation on international business
- The concept of Intellectual Capital
- Classification of methods measuring the Intellectual Capital
- Advantages and disadvantages of internal recruitment
- The process of personnel recruitment
- Resource-based view of the organization
- Environmental Model of Competitive Advantage
- Correspondence analysis as one of the statistical methods of multivariate data analysis
- Cluster analysis as one of the data mining methods
- The concept of Activity-Based Costing
- Calculation and interpretation of break-even points (BEP)
- The role of dynamic capabilities in strategic management
- The sources of sustainable competitive advantages of a marketplaces
- The process of strategy formulation
- The concept of systems thinking
- The concept of process approach
- Dimensions of organizational structures and examples of typical structures
- Waterfall and agile approaches to project management
- Risk management in projects
- Schedule management in projects
- The concepts of risk measurement
- Learning organization and knowledge management
- Working capital management
- Financial risk measures (Value at Risk, Expected Shortfall)
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE – STUDIA MENADŻERSKIE
- Psychospołeczne czynniki skutecznego zarządzania zakłóceniami motywacji pracowniczej
- Nielinearne podejście do zarządzania w warunkach niepewności i zmiany
- Uwarunkowania kształtowania odporności managera na stres w sytuacji zarządzania
- Innowacje jako kluczowy proces biznesowy
- Popytowa i podażowa teoria innowacji
- Wewnętrzne uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw
- Źródła okazji do innowacji wg Druckera
- Przedsiębiorczość korporacyjna jako źródło innowacji
- Biznesplan – cele, struktura
- Typy produktów konsumpcyjnych
- Segmenty klientów indywidualnych
- Sposoby definiowania rynku w biznesplanie
- Strategie konkurencji dla wybranej branży – przykład, ocena skuteczności
- Rozwój a wzrost organizacji – istota, różnice
- Luka rozwojowa – istota, sposoby identyfikowania
- Istota rozwoju systemów działania w turbulentnym otoczeniu w kontekście procesów: selekcji, kompensacji i zmiany
- Zachowania organizacji przyczyniające się do jej upadku wg modelu I. Adizesa
- Zewnętrzne formy rozwoju organizacji wg modelu K. Bleichera
- Istota systemowego (holistycznego) postrzegania otaczającej nas rzeczywistości
- Wykorzystywanie założeń ogólnej teorii systemów w nauce o organizacji i zarządzaniu
- Zjawisko synergii w systemowym postrzeganiu zarządzania organizacją
- System zarządzania – istota, elementy
- System zarządzania wiedzą jako jeden z podsystemów zarządzania organizacją
- Inwestycje w kapitał ludzki na poziomie makroekonomicznym
- Kosztowe metody szacowania wartości kapitału ludzkiego – charakterystyka, wady, zalety
- Kapitałem ludzki a kapitał rzeczowy – charakterystyka, różnice
- Kapitał ludzki jako źródło przewagi konkurencyjnej – model VRIO
- Model oceny kosztów i korzyści z inwestycji w edukację
- Badania naukowe – istota, zasadnicze przypadki, w których są podejmowane
- Podstawowe rodzaje badań naukowych – kryteria podziału, charakterystyka
TURYSTYKA I REKREACJA – studia I stopnia
- Elementy składowe hotelu – istota, funkcje, znaczenie dla obsługi gości
- Cechy charakterystyczne usługi hotelarskiej
- Usługi dodatkowe w hotelach
- Interesariusze w projekcie jako czynnik jego sukcesu
- Obszary zarządzania projektami oraz kluczowe procesy w ramach poszczególnych obszarów
- Wpływ nowoczesnych technologii na popyt na międzynarodowych rynkach turystycznych
- Najważniejsze rynki (w ujęciu krajowym i zagranicznym) w turystyce międzynarodowej z punktu widzenia emisji i recepcji ruchu turystycznego
- Silne i słabe strony wybranego zagranicznego rynku turystycznego
- Proces podejmowania decyzji na rynku turystycznym i jego etapy
- Zachowania konsumentów na rynku turystycznym – pojęcie i determinanty
- Współczesne trendy w zachowaniach konsumentów na rynku turystycznym
- Sposoby podróżowania i środki transportu a rozwój turystyki od starożytności do czasów współczesnych
- Góry jako obszar uprawiania turystyki i rekreacji (początki zainteresowania, formy turystyki i ich ewolucja, przykłady)
- Pojęcie czasu wolnego i główne formy jego spędzania
- Istota i najważniejsze cele treningu zdrowotnego
- Formy rekreacji i jej rola w życiu współczesnego człowieka
- Determinanty, sposób powstawania i mierniki popytu turystycznego
- Cechy, determinanty, klasyfikacje i mierniki podaży turystycznej
- Ekonomiczne konsekwencje rozwoju turystyki w skali krajowej i zagranicznej
- Znaczenie Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego dla rozwoju turystyki w Polsce
- Walory kształtujące atrakcyjność krajoznawczą wybranego regionu turystycznego w Polsce
- Czynniki kształtujące atrakcyjność turystyczną wybranego regionu świata
- Zróżnicowanie głównych regionów turystycznych Europy
- Geograficzne uwarunkowania różnicujące atrakcyjność turystyczną dwóch wybranych regionów świata
- Profesjonalni pośrednicy i agenci turystyczni – różnice, przykłady działalności na rynku turystycznym, kwestie odpowiedzialności wobec klienta
- Czarter i allotment jako formy zawierania umów o świadczenie usług turystycznych – podobieństwa, różnice, ryzyko biznesowe
- Sześć kroków programowania komercyjnej imprezy turystycznej
- Charakterystyka zjawiska ruchu turystycznego oraz determinanty jego rozwoju po II wojnie światowej
- Rola pilota i przewodnika turystycznego w obsłudze turystów
- Klasyczne i nowoczesne metody monitorowania ruchu turystycznego
TURYSTYKA I REKREACJA – studia II stopnia
- Wpływ wymiarów kultury na komunikację pomiędzy partnerami wywodzącymi się z odmiennych kulturowo środowisk (na przykładzie wybranej koncepcji wymiarów kulturowych)
- Wybrane techniki asertywne możliwe do wykorzystania w kontakcie z trudnym klientem
- Podstawy standardu komunikacyjnego w ramach rozmowy telefonicznej
- Przestrzeń turystyczna – pojęcie, podziały, charakterystyka wybranej klasyfikacji
- Zagospodarowanie turystyczne i jego główne elementy
- Proces planowania turystycznego w zarządzaniu regionem turystycznym z uwzględnieniem wszystkich grup interesariuszy
- Zasady organizacji wypraw górskich w zależności od typu gór (np. Gorce, Tatry, Alpy)
- Założenia (organizacyjne, formalne, kondycyjne) związane z uprawianiem wybranej formy turystyki kwalifikowanej
- Certyfikaty w turystyce kwalifikowanej – idea, uzasadnienie, sposoby funkcjonowania
- Wybrane metody analizy strategicznej – istota, zalety i ograniczenia
- Turystyka jako zjawisko kulturowe
- Muzea jako atrakcje turystyczne
- Znaczenie dziedzictwa kulturowego dla atrakcyjności turystycznej miast na przykładzie Krakowa
- Zasady sprawnego funkcjonowania szlaków kulturowych (na wybranych przykładach)
- Koncepcja sprawności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie (Health-Related Fitness)
- Przesłanki, kryteria i zastosowanie segmentacji rynku turystycznego
- Zakres, struktura i cechy szczególne produktu turystycznego
- Cena jako instrument kompozycji marketingowej w turystyce
- Specyfika dystrybucji produktu turystycznego
- Negatywne skutki przyrodnicze rozwoju turystyki i możliwości ich ograniczania
- Istota zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
- Globalne systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
- Rodzaje materiałów źródłowych analizy finansowej przedsiębiorstwa turystycznego
- Główne założenia dotyczące jakości usług przedsiębiorstwa turystycznego
- Destynacje turystyczne – istota, rodzaje, grupy interesariuszy działających w miejscach recepcji i potencjalne konflikty wynikające z ich różnorodnych potrzeb
- DMO – istota, rodzaje organizacji i funkcje, jakie pełnią w destynacjach turystycznych
- Zjawisko overtourismu i gentryfikacji – istota, konsekwencje i sposoby przeciwdziałania
- Czynniki wzrostu zapotrzebowania na usługi transportowe w turystyce
- Charakterystyka drogowych znaków turystycznych (E22)
- Funkcje ceny w odniesieniu do usług transportowych
ZARZĄDZANIE – studia I stopnia
- Cele przedsiębiorstwa jako kierunkowy wyznacznik zarządzania.
- Pojęcie i rodzaje controllingu w przedsiębiorstwie.
- Rachunkowość jako system ewidencyjno – informacyjny i jego funkcje w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- Organizacja w otoczeniu rynkowym jako obiekt zarządzania
- Struktury organizacyjne
- Zarządzanie procesowe
- Procesy informacyjno-decyzyjne w zarządzaniu
- Pojęcie i kryteria oceny sprawności działania
- Systemy wczesnego ostrzegania i zarządzanie kryzysowe
- Zarządzanie ryzykiem
- Podejścia i metody badawcze w organizowaniu
- Przegląd metod i technik organizatorskich
- Przedmiot i zakres zarządzania zasobami ludzkimi
- Specyfika pracy kierowniczej
- Zarządzanie kompetencjami i kapitałem intelektualnym
- Ergonomiczne uwarunkowania procesów pracy
- Zarządzanie operacyjne
- Zarządzanie jakością
- Zarządzanie projektami
- Organizacja systemów zarządzania wiedzą
- Wspomaganie informatyczne zarządzania
- Zarządzanie informacjami i komunikacją
- Rozwój i zarządzanie zmianami
- Organizacja ucząca się
- Zarządzanie w warunkach globalizacji
- Nadzór korporacyjny
- Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania
- Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa
- Nowe kierunki w rozwoju nauk o zarządzaniu
- Pojęcie i podstawowe zasady marketingu
ZARZĄDZANIE – studia II stopnia
- Istota wielokulturowości i interakcji międzykulturowych. Procesy socjalizacji, enkulturacji, kulturalizacji i akulturacji.
- Wpływ odmienności kulturowej na procesy komunikacji międzyludzkiej.
- Charakterystyka polskiej kultury narodowej na bazie wyników badania z użyciem metodologii G. Hofstede.
- Miejsce analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, jej cele, rodzaje i źródła wykorzystywanych informacji.
- Sposób prowadzenia analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa oraz rodzaje i dobór metod do jej etapów.
- Współzależności głównych obszarów analizy wskaźnikowej, ich wewnętrzna struktura oraz zakres i sposób dokonywanego pomiaru.
- Konstrukcja symptomu i syndromu diagnostycznego oraz koniunkcja diagnostyki ekonomicznej z analizą i oceną.
- Rozwój koncepcji strategii i podejście do jej formułowania w ujęciu głównych nurtów (szkół) zarządzania strategicznego.
- Istota i rodzaje metod scenariuszowych i ich znaczenie w analizie strategicznej.
- Analiza konkurencji w ujęciu M. Portera.
- Analiza interesariuszy i jej znaczenie w zarządzaniu strategicznym.
- Cele i zadania zarządzania procesowego w organizacji.
- Różnice między funkcjonalnym i procesowym podejściem do projektowania organizacji.
- Koncepcje zarządzania powiązane z podejściem procesowym.
- Techniki modelowania i dokumentowania procesów.
- Podejścia do rozwoju personelu.
- Cykl systematycznego szkolenia oraz jego znaczenie w rozwoju personelu.
- Model oceny efektywności szkoleń według Kirkpatricka.
- Znaczenie rozwoju personelu w kontekście funkcjonowania współczesnej organizacji.
- Metody ustalania wyniku finansowego.
- Kodeks etyczny a obowiązki księgowego.
- Główne składniki raportu rocznego spółki giełdowej.
- Strategie wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne.
- Istota i proces segmentacji rynków zagranicznych.
- Problemy prowadzenia badań marketingowych na rynkach zagranicznych.
- Kultura narodowa w kształtowaniu narzędzi marketingu na rynkach zagranicznych.
- Istota i rodzaje benchmarkingu.
- Zasady Lean Management.
- Cykl Deminga (PDCA).
- Rodzaje outsourcingu.
ZARZĄDZANIE MIĘDZYNARODOWE – studia II stopnia
- Uppsalski model internacjonalizacji – charakterystyka, aktualność
- Inwestycje typu brownfield i greenfield – charakterystyka, występowanie w Europie tego typu inwestycji
- Procesy globalizacyjne – wpływ na sferę ekonomiczną i społeczną
- Zasoby strategiczne w procesie umiędzynaradawiania przedsiębiorstw
- Menedżeryzm – istota koncepcji, wpływ na decyzje o fuzjach i przejęciach
- Rola korporacji międzynarodowych w realizacji ekonomii społecznej i współdzielenia
- Wpływ rozwoju gospodarki cyfrowej na funkcjonowanie sektora nowoczesnych usług biznesowych (sektora dla biznesu)
- Centra finansowe świata – determinanty wyboru lokalizacji, potencjał rozwojowy, zagrożenia w funkcjonowaniu
- Teoria świata płaskiego Thomasa Friedmana – istota, założenia, ocena przydatności
- Fuzje i przejęcia – definicje, typy i różnice
- Znaczenie fuzji i przejęć dla rozwoju zewnętrznego organizacji
- Model 5 sił konkurencji (M.E. Portera) – charakterystyka, wpływ na decyzje o połączeniu z innymi podmiotami
- Nadzór korporacyjny – geneza, modele
- „Dobre Praktyki” korporacyjne spółek publicznych
- Finansowy i społeczny model korporacji
- Rola ekspatriacji w umiędzynarodawianiu przedsiębiorstw
- Wpływ kontekstu społeczno-kulturowego na zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach międzynarodowych
- Globalna integracja a lokalne dopasowanie w międzynarodowym zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Rola i znaczenie przywództwa w rozwoju organizacji międzynarodowych
- Władza w organizacji – pojęcie, źródła, formy w procesie zarządzania organizacją
- Koncepcje i modele kierowania w ramach podejścia systemowego w zarządzaniu
- Wpływ otoczenia na organizację – wrażliwość poszczególnych branż na ten wpływ
- Gospodarka w obiegu zamkniętym – istota, wpływ na proces produkcji
- Wpływ organizacji na otoczenie – formy i sposób pomiaru
- Polski model dyplomacji gospodarczej – ewolucja w okresie transformacji i aktualny stan
- Strategia dyplomacji gospodarczej Unii Europejskiej, założenia i główne elementy
- Protokół dyplomatyczny a savoir vivre i etykieta w biznesie
- Przesłanki determinujące realizację badań ilościowych i jakościowych
- Przesłanki decydujące o wyborze określonej metody badawczej w międzynarodowych badaniach społecznych
- Reguły obowiązujące w procesie przygotowania raportu po realizacji badań społecznych
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – studia I stopnia
- Przedstaw istotę projektu i zarządzania projektami.
- Omów ewolucję zarządzania projektami.
- Omów cykl życia projektu. Wskaż przykłady różnych cyklów życia projektu.
- Przedstaw problem oceny rezultatów projektu.
- Omów podstawowe dokumenty projektowe.
- Omów role projektowe w projektach kaskadowych i zwinnych.
- Omów umieszczenie zespołów projektowych w strukturze organizacyjnej.
- Omów struktury zespołów projektowych.
- Przedstaw znaczenie i rodzaje przywództwa w projekcie.
- Omów fazy tworzenia i rozwoju zespołów projektowych.
- Przedstaw zasady i metody motywowania członków zespołów projektowych.
- Wyjaśnij pojęcie jakości projektu oraz jego rezultatów.
- Omów zasady zarządzania jakością w kontekście zarządzania projektem.
- Przedstaw najważniejsze metody zarządzania jakością w projekcie.
- Omów zasady zarządzania czasem w projekcie.
- Przedstaw podejścia do szacowania czasu i kosztu zadań w projekcie.
- Omów podstawowe metody harmonogramowania. Wyjaśnij różnice między nimi.
- Omów kategorie kosztów w projekcie.
- Omów metodę wartości wypracowanej.
- Przedstaw metody i techniki analizy efektywności projektu.
- Omów rolę komunikacji w projekcie.
- Przedstaw zasady i metody organizacji komunikacji w projekcie.
- Omów założenia zrównoważonego zarządzania projektami.
- Przedstaw koncepcję zarządzania konfliktem.
- Przedstaw i porównaj tradycyjne oraz współczesne podejście do konfliktów.
- Omów podstawowe zasady negocjacji w projekcie.
- Przedstaw założenia metody Design Thinking.
- Omów metodykę foresightu.
- Przedstaw specyfikę zarządzania projektami eventowymi.
- Przedstaw i omów główne zadania kierownika projektu.
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – studia II stopnia
- Omów pojęcie interesariuszy w kontekście zarządzania projektami.
- Przedstaw typologie interesariuszy projektu.
- Omów zasady i etapy współpracy z interesariuszami.
- Wyjaśnij istotę planowania w projekcie. Omów obszary objęte planowaniem.
- Omów rolę gamifikacji w zarządzaniu organizacją i zespołem projektowym.
- Wyjaśnij pojęcie ryzyka w projekcie.
- Omów proces zarządzania ryzykiem.
- Omów metody identyfikacji ryzyka.
- Omów metody analizy ryzyka.
- Omów planowanie reakcji na ryzyko w projekcie.
- Przedstaw sposoby monitorowania ryzyka w projekcie.
- Przedstaw istotę podejścia procesowego. Odnieś ją do zarządzania projektem.
- Omów rodzaje procesów w projekcie.
- Omów podejścia do monitorowania projektu.
- Przedstaw koncepcje oceny dojrzałości zarządzania projektami.
- Porównaj najważniejsze metodyki kaskadowe.
- Porównaj najważniejsze metodyki zwinne.
- Porównaj przydatność metodyk kaskadowych i zwinnych.
- Omów metody zarządzania zakresem projektów zwinnych.
- Omów metody planowania prac w projektach zwinnych.
- Porównaj zarządzanie czasem w projektach kaskadowych i zwinnych.
- Przedstaw problematykę zarządzania różnorodnością w zespole projektowym.
- Omów zasady organizacji zespołów wirtualnych w projektach.
- Przedstaw istotę zrównoważonego zarzadzania projektami.
- Przedstaw zasady etycznego kierowania projektem.
- Omów założenia zarządzania portfelem projektów.
- Omów wybrany model certyfikacji kierowników projektów.
- Przedstaw organizację biura zarządzania projektami.
- Omów relacje między strategią organizacji, portfelem projektów i projektami.
- Przedstaw podejścia do monitorowania i kontroli portfela projektów.
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI – studia I stopnia
- Rola doradztwa personalnego w ZZL
- Koncepcja ekspertowska i inicjatorska w doradztwie personalnym
- Zagrożenia dla pracowników w środowisku pracy
- Wykorzystanie innowacji społecznych w kształtowaniu warunków pracy
- Zewnętrzny marketing personalny – działania, efekty
- Marketing personalny – pojęcie, cele
- Planowanie zasobów ludzkich – pojęcie, cele, zakres
- Twarde i miękkie podejścia do planowania zasobów ludzkich
- Rekrutacja zewnętrzna i wewnętrzna
- Metody selekcji pracowników
- Ocenianie pracowników – cele, metody, kryteria
- Uwarunkowania wdrożenia systemu oceniania
- Cykl uczenia się D. Kolba – charakterystyka, zastosowanie
- Metody szkolenia na stanowisku pracy i poza stanowiskiem pracy
- Cechy osobowości i predyspozycje pracownika wykonującego pracę zdalną
- Pozytywne i negatywne aspekty pracy zdalnej z perspektywy pracownika, pracodawcy i otoczenia.
- Zarządzanie zasobami ludzkimi – cele, proces
- Kontekst wewnętrzny i zewnętrzny zarządzania zasobami ludzkimi
- Role nowoczesnego działu HR
- Mobbing – pojęcie, przejawy, konsekwencje
- Grupy i zespoły w organizacji – różnice, zasady budowy, struktura wewnętrzna i efekty działania
- Konflikt w miejscu pracy – źródła, płaszczyzny, podmioty, techniki rozwiązywania
- Instrumenty zarządzania różnorodnością
- Dyskryminacja – pojęcie, przejawy, przeciwdziałanie
- Wartościowanie pracy – istota, metody
- Premiowanie pracowników – zasady, rodzaje
- Partycypacja bezpośrednia i przedstawicielska
- Znaczenie partycypacji w zarządzaniu
- Indywidualny i społeczny potencjał pracy
- Rynek pracy – funkcje, wyzwania
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI – studia II stopnia
- Audyt personalny – cel, zakres
- Ryzyko personalne – źródła, metody oceny
- Controlling personalny – cele i narzędzia
- Badanie opinii w procesie budowania marki pracodawcy
- Metody promowania marki pracodawcy
- Utrata wizerunku pracodawcy – przyczyny, mechanizmy, konsekwencje
- Role i kompetencje coacha w procesie coachingu
- Coaching a mentoring – różnice i podobieństwa
- Zwartość zespołu – znaczenie, metody zwiększania
- Koncepcja ról w budowaniu zespołów
- Cele i obszary badań w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Standaryzowane i niestandaryzowane techniki badań w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Etyczne aspekty badań w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Rola ekspatriacji w umiędzynarodawianiu przedsiębiorstw
- Kontekst społeczno-kulturowy w międzynarodowym zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Globalna integracja a lokalne dopasowanie w międzynarodowym zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Etapy procesu strategicznego ZZL
- Strategia ogólna organizacji a strategia ZZL – model reaktywny, aktywny, interaktywny
- Nadzór korporacyjny w ZZL
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- e-zzl – istota, zakres, efekty
- Determinanty systemu motywowania pracowników
- Instrumenty motywowania pracowników przez przełożonych
- Kariera subiektywna a obiektywna
- Zmieniająca się charakterystyka organizacji a kariera indywidualna
- Przestrzeń rozwoju kariery pracownika – istota, obszary
- Talent – ujęcia, znaczenie dla organizacji
- Proces rozwoju talentów – istota, specyfika
- Zarządzanie wynikami na poziomie jednostki – cele, etapy
- Czynniki determinujące efektywność pracy